Hoitotyön esimiesten kokemuksia psykiatrisen avohoidon ja sairaalan välisen yhteistyön kehittämisestä johtamisen näkökulmasta
Myllynen, Tiina (2022)
Myllynen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valittiin sen ajankohtaisuuden ja tärkeyden perusteella. Opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata hoitotyön esimiesten kokemuksia psykiatrisen avohoidon ja sairaalan välisestä yhteistyöstä sekä sen kehittämisestä johtajuuden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tulosten perusteella kehittämisehdotuksia HUS psykiatriassa sairaalan ja avohoidon välisen yhteistyön kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä viisi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Aivokeskuksen vastuualuetyöryhmässä työskentelevistä hoitotyön lähiesimiehistä, avohoidosta ja sairaalasta psykiatrian eri linjoilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan yhteistyön haasteeksi nousivat vähäiset resurssit, Apotti-potilastietojärjestelmän tuomat haasteet ja Covid -19 pandemiasta aiheutunut etätyöskentely. Toisaalta etätyöskentely ja Apotti-potilastietojärjestelmä koettiin olevan yhteistyötä edistävä asia. Lisäksi haasteita ilmeni potilaan hoitoon ohjauksessa, osastohoitoon ohjautumisessa, vähentyneissä sairaalapaikoissa ja tiedonkulussa. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi nostettiin hyvä vuorovaikutus, koulutukset, kokoukset, työnkierto ja halu auttaa potilasta.
Johtopäätöksissä voidaan todeta opinnäytetyön tulosten ja tutkitun tiedon mukaan, että psykiatrisen avohoidon ja sairaalan väliselle yhteistyölle on kehittämishaasteita ja tarpeita. Lähiesimiehen rooli, laadukas johtaminen ja organisaation tuki koettiin asioina, jotka mahdollistavat yhteistyön kehittämisen. Tuloksissa nostettiin esille organisaation merkitys yhteistyön edistämisessä ja sen tuomat haasteet. Organisaation jäykät rakenteet koettiin estävän ja hidastavan aitoa kehittämisprosessia. Tiedonkulku koettiin isossa organisaatiossa haasta-vaksi, koska organisaation järjestelmät eivät mahdollista muutoksia ja ne ovat hitaita toteuttaa. Puutteelliset resurssit ja niiden käyttäminen ovat organisaation tuomia haasteita kehittämistyölle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui yhteensä viisi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Aivokeskuksen vastuualuetyöryhmässä työskentelevistä hoitotyön lähiesimiehistä, avohoidosta ja sairaalasta psykiatrian eri linjoilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan yhteistyön haasteeksi nousivat vähäiset resurssit, Apotti-potilastietojärjestelmän tuomat haasteet ja Covid -19 pandemiasta aiheutunut etätyöskentely. Toisaalta etätyöskentely ja Apotti-potilastietojärjestelmä koettiin olevan yhteistyötä edistävä asia. Lisäksi haasteita ilmeni potilaan hoitoon ohjauksessa, osastohoitoon ohjautumisessa, vähentyneissä sairaalapaikoissa ja tiedonkulussa. Yhteistyötä edistäviksi asioiksi nostettiin hyvä vuorovaikutus, koulutukset, kokoukset, työnkierto ja halu auttaa potilasta.
Johtopäätöksissä voidaan todeta opinnäytetyön tulosten ja tutkitun tiedon mukaan, että psykiatrisen avohoidon ja sairaalan väliselle yhteistyölle on kehittämishaasteita ja tarpeita. Lähiesimiehen rooli, laadukas johtaminen ja organisaation tuki koettiin asioina, jotka mahdollistavat yhteistyön kehittämisen. Tuloksissa nostettiin esille organisaation merkitys yhteistyön edistämisessä ja sen tuomat haasteet. Organisaation jäykät rakenteet koettiin estävän ja hidastavan aitoa kehittämisprosessia. Tiedonkulku koettiin isossa organisaatiossa haasta-vaksi, koska organisaation järjestelmät eivät mahdollista muutoksia ja ne ovat hitaita toteuttaa. Puutteelliset resurssit ja niiden käyttäminen ovat organisaation tuomia haasteita kehittämistyölle.