Yhteisöllisyys verkkonuorisotilatyössä : ”Meillä on yhdessä jotain yhteistä omaa, mistä kaikki haluaa pitää huolta.”
Väinä, Annika; Taino, Essi (2022)
Väinä, Annika
Taino, Essi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724276
Tiivistelmä
AMK-opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella verkkonuorisotilojen yhteisöllisyyden rakentumista nuorisotyöntekijän näkökulmasta. Lähtökohtana olivat tutkimuskysymykset, jotka käsittelivät verkkonuorisotilan yhteisöllisyyden kasvattamista, sekä verkossa toimivalta ohjaajalta edellytettäviä ammatillisia taitoja yhteisöllisyyden luomisen ja tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen pohjana olivat nuorisotyön muutokset COVID-19-pandemian aikana, jolloin useat nuorisotoimijat laajensivat toimintaansa myös verkkoon.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin anonyymilla e-lomake kyselyllä sekä teemahaastattelemalla viittä pitkäaikaisesti verkkonuorisotilatyötä tehnyttä tahoa. Tuloksissa erityisen tärkeiksi yhteisöllisyyttä lisääviksi ominaisuuksiksi nousivat verkkonuorisotilan saavutettavuus, osallisuus, anonyymius sekä turvallisen tilan luominen. Ohjaajat kokivat, että nuorille oli tärkeää voida määritellä itse oma roolinsa yhteisön jäsenenä sekä valita tavat osallistua yhteiseen toimintaan. Verkkonuorisotila nähtiin aidosti matalan kynnyksen palveluna, sillä toimintaan pystyivät osallistumaan myös ne nuoret, jotka ominaisuuksiensa tai elämäntilanteensa takia kokivat haastavaksi osallistua perinteisiin nuorisotyön palveluihin. Yhteiset, selkeästi esillä olevat säännöt loivat turvaa alati muuttuvassa verkkoyhteisössä, ja vähensivät häiriköintiä. Verkkonuorisotilatyön rooli tasavertaisena palveluna muiden työmuotojen rinnalla vakiintuu koko ajan, joten taustalla olevan organisaation tulisi huomioida verkkonuorisotilan tarpeet riittävillä resursseilla ja ohjaajien koulutusmahdollisuuksilla, jotta verkkonuorisotyötä on mahdollista toteuttaa yhteisöllisesti ja tavoitteellisesti.
Tulosten perusteella ohjaaja tarvitsee yhteisöllisyyden vahvistamiseen monipuolisia digiluku- ja mediakasvatustaitoja, teknologista osaamista, ymmärrystä verkossa vallitsevista alakulttuureista, riittäviä resursseja ja uskallusta heittäytyä kokeilemaan uusia työkaluja. Ohjaajan on myös tiedostettava nuorisotyön perusarvot ja nuorten kohtaamista ohjaavat toimintatavat.
Yhteisöllisyyden luomiseen vaikutti myös ohjaajan rooli yhteisössä. Verkossa näkyvästi esillä olevien henkilöiden ympärille muodostuu herkästi haastavia ilmiöitä, jotka voivat vääristää yhteisöllisyyden kokemusta. Tämän pohjalta ohjaajan roolin tarkastelu verkkoyhteisön keskipisteenä kaipaisi jatkotutkimusta, jotta sen vaikutuksia yhteisöllisyyteen voitaisiin arvioida paremmin.
Opinnäytetyö oli tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin anonyymilla e-lomake kyselyllä sekä teemahaastattelemalla viittä pitkäaikaisesti verkkonuorisotilatyötä tehnyttä tahoa. Tuloksissa erityisen tärkeiksi yhteisöllisyyttä lisääviksi ominaisuuksiksi nousivat verkkonuorisotilan saavutettavuus, osallisuus, anonyymius sekä turvallisen tilan luominen. Ohjaajat kokivat, että nuorille oli tärkeää voida määritellä itse oma roolinsa yhteisön jäsenenä sekä valita tavat osallistua yhteiseen toimintaan. Verkkonuorisotila nähtiin aidosti matalan kynnyksen palveluna, sillä toimintaan pystyivät osallistumaan myös ne nuoret, jotka ominaisuuksiensa tai elämäntilanteensa takia kokivat haastavaksi osallistua perinteisiin nuorisotyön palveluihin. Yhteiset, selkeästi esillä olevat säännöt loivat turvaa alati muuttuvassa verkkoyhteisössä, ja vähensivät häiriköintiä. Verkkonuorisotilatyön rooli tasavertaisena palveluna muiden työmuotojen rinnalla vakiintuu koko ajan, joten taustalla olevan organisaation tulisi huomioida verkkonuorisotilan tarpeet riittävillä resursseilla ja ohjaajien koulutusmahdollisuuksilla, jotta verkkonuorisotyötä on mahdollista toteuttaa yhteisöllisesti ja tavoitteellisesti.
Tulosten perusteella ohjaaja tarvitsee yhteisöllisyyden vahvistamiseen monipuolisia digiluku- ja mediakasvatustaitoja, teknologista osaamista, ymmärrystä verkossa vallitsevista alakulttuureista, riittäviä resursseja ja uskallusta heittäytyä kokeilemaan uusia työkaluja. Ohjaajan on myös tiedostettava nuorisotyön perusarvot ja nuorten kohtaamista ohjaavat toimintatavat.
Yhteisöllisyyden luomiseen vaikutti myös ohjaajan rooli yhteisössä. Verkossa näkyvästi esillä olevien henkilöiden ympärille muodostuu herkästi haastavia ilmiöitä, jotka voivat vääristää yhteisöllisyyden kokemusta. Tämän pohjalta ohjaajan roolin tarkastelu verkkoyhteisön keskipisteenä kaipaisi jatkotutkimusta, jotta sen vaikutuksia yhteisöllisyyteen voitaisiin arvioida paremmin.