Minun Kaapelitehtaani: kulttuurikeskuksen yhteisökuva
Jansson, Olga (2022)
Jansson, Olga
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiinteistö Oy Kaapelitalo. Kiinteistö Oy Kaapelitalo on kiinteistöyhtiö, joka ostaa vanhoja teollisuuskiinteistöjä ja vuokraa niitä kulttuurialan toimijoille. Kiinteistö Oy Kaapelitalon omistaa Helsingin kaupunki. Opinnäytetyö keskittyi tarkastelemaan Kiinteistö Oy Kaapelitalon omistuksessa olevaa Kaapelitehdasta, joka on Suomen suurin kulttuurikeskus.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, joka yhdisti laadullista ja määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli Kaapelitehtaan yhteisökuva. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia kulttuurikeskuksen kahden sidosryhmän, kävijöiden ja vuokralaisten, mielikuvia Kaapelitehtaasta. Vastausten perusteella muodostettiin käsitepilviä Kaapelitehtaan yhteisökuvasta. Saatuja tuloksia verrattiin Kaapelitehtaan strategian tavoitteisiin ja arvioitiin niissä onnistumista.
Tutkimus toteutettiin vuokralaisten verkkokyselynä ja kävijöille toteutettuna mielikuvakartoituksena loka-marraskuussa 2022. Verkkokysely jaettiin vuokralaisille vuokralaisten kuukausittaisessa tapaamisessa, sekä joukolle vuokralaisia sähköpostijakelulla. Verkkokysely oli auki yhteensä kolme viikkoa ja sillä saatiin 20 vastausta. Kävijöiden mielikuvakartoitus toteutettiin kahtena päivänä Kaapelitehtaan Lasipiha-aulassa puolistrukturoituna haastatteluna ja siihen vastasi 20 henkilöä.
Tutkimuksessa keskityttiin mittaamaan Kiinteistö Oy Kaapelitalon Kaapelitehtaan vuoden 2018 strategiauudistuksen kahdessa tavoitteessa onnistumista. Nämä tavoitteet olivat lähestyttävyyden ja navigoitavuuden lisääminen.
Tutkimuksessa todettiin vuokralaisten kokevan kulttuurikeskus Kaapelitehtaan yhteisöllisenä paikkana, joskin tässä koettiin tapahtuneen muutosta viimevuosien aikana. Vuokralaiset kokevat olevansa tervetulleita Kaapelitehtaalle. Kävijöiden mielikuvakartoituksessa esiin nousi mielikuva itsestä aktiivisena tekijänä kulttuurikeskuksessa. Kävijöiden joukossa nousi esiin mielikuva labyrinttimaisesta ”taiteiden talosta”, jossa eri taiteenlajit tulevat yhteen.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa olivat yhteisökuva, brändi ja identiteetti. Tietoperusta pohjautui viestinnän ammattilaisten määritelmiin käsitteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, joka yhdisti laadullista ja määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusaiheena oli Kaapelitehtaan yhteisökuva. Opinnäytetyön tavoite oli tutkia kulttuurikeskuksen kahden sidosryhmän, kävijöiden ja vuokralaisten, mielikuvia Kaapelitehtaasta. Vastausten perusteella muodostettiin käsitepilviä Kaapelitehtaan yhteisökuvasta. Saatuja tuloksia verrattiin Kaapelitehtaan strategian tavoitteisiin ja arvioitiin niissä onnistumista.
Tutkimus toteutettiin vuokralaisten verkkokyselynä ja kävijöille toteutettuna mielikuvakartoituksena loka-marraskuussa 2022. Verkkokysely jaettiin vuokralaisille vuokralaisten kuukausittaisessa tapaamisessa, sekä joukolle vuokralaisia sähköpostijakelulla. Verkkokysely oli auki yhteensä kolme viikkoa ja sillä saatiin 20 vastausta. Kävijöiden mielikuvakartoitus toteutettiin kahtena päivänä Kaapelitehtaan Lasipiha-aulassa puolistrukturoituna haastatteluna ja siihen vastasi 20 henkilöä.
Tutkimuksessa keskityttiin mittaamaan Kiinteistö Oy Kaapelitalon Kaapelitehtaan vuoden 2018 strategiauudistuksen kahdessa tavoitteessa onnistumista. Nämä tavoitteet olivat lähestyttävyyden ja navigoitavuuden lisääminen.
Tutkimuksessa todettiin vuokralaisten kokevan kulttuurikeskus Kaapelitehtaan yhteisöllisenä paikkana, joskin tässä koettiin tapahtuneen muutosta viimevuosien aikana. Vuokralaiset kokevat olevansa tervetulleita Kaapelitehtaalle. Kävijöiden mielikuvakartoituksessa esiin nousi mielikuva itsestä aktiivisena tekijänä kulttuurikeskuksessa. Kävijöiden joukossa nousi esiin mielikuva labyrinttimaisesta ”taiteiden talosta”, jossa eri taiteenlajit tulevat yhteen.
Keskeisiä käsitteitä opinnäytetyön teoriapohjassa olivat yhteisökuva, brändi ja identiteetti. Tietoperusta pohjautui viestinnän ammattilaisten määritelmiin käsitteistä.