Onnistunut työkierto : tavoitteellisen työkierron kehittäminen henkilökunnan kanssa
Kukkasela, Anna; Niekka, Merja (2022)
Kukkasela, Anna
Niekka, Merja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724279
Tiivistelmä
Työn sisällä tapahtuvaa oppimista pidetään tehokkaana keinona kehittää ammatillista osaamista. Työkierto on suunnitelmallinen ja tavoitteellinen henkilöstön kehittämisen menetelmä, jolla voidaan ylläpitää työntekijöiden työmotivaatiota ja osaamista. Terveydenhuollon rakenteellisten ja toiminnallisten muutosten keskellä on osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan tärkeys tunnistettava välttämättömäksi voimavaraksi. Jokaisella työntekijällä on vastuu omasta osaamisestaan, mutta johdon tulee myös tukea sitä osaamisen johtamisella, joustavilla rakenteilla ja toimintamalleilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkiertoa osaksi organisaatioiden ammattitaidon kehittämistä ja luoda selkeä, toimiva ja tavoitteellinen työkierron prosessi. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää henkilökunnan ja esihenkilöiden tietoa onnistuneen työkierron hyödyistä sekä lisätä työntekijöiden kiinnostusta työkiertoa kohtaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, jossa henkilökunta otettiin aktiivisesti mukaan kehittämään työkiertoa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimus-aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Akaan kotihoidon ja kotiutusyksikön sekä Ikaalisten kaupungin hoito- ja hoivayksiköiden tutkimukseen osallistuneesta henkilökunnasta suurin osa koki työ-kierron hyödylliseksi niin työntekijöille, työyksiköille kuin asiakkaille. Onnistuneen työkierron keskeisiksi teemoiksi nousivat työkiertoon lähteminen, työkierron toteuttaminen, näkemykset työkierron hyödyistä ja negatiivisista puolista, ammatillisen osaamisen kehittyminen ja työkierrosta paluu omaan yksikköön. Esihenkilön tuella ajateltiin olevan positiivinen merkitys työkierron onnistumiselle. Esi-henkilöllä on keskeinen rooli työkierron kiinnostuksen lisäämisessä, suunnittelussa ja tuen antamisessa. Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi henkilökunnan kanssa tehty työkiertoprosessi.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä henkilökunta näki tavoitteellisen työkierron toimivana mahdollisuutena kehittää ammatillista osaamista. Tavoitteena on saada työkiertoprosessi säännölliseen käyttöön organisaatioissa ja näin tukea suunnitelmallisesti henkilökunnan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää työkiertoa osaksi organisaatioiden ammattitaidon kehittämistä ja luoda selkeä, toimiva ja tavoitteellinen työkierron prosessi. Opinnäytetyön tavoitteena oli syventää henkilökunnan ja esihenkilöiden tietoa onnistuneen työkierron hyödyistä sekä lisätä työntekijöiden kiinnostusta työkiertoa kohtaan. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Lähestymistavaksi valittiin toimintatutkimus, jossa henkilökunta otettiin aktiivisesti mukaan kehittämään työkiertoa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Tutkimus-aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Akaan kotihoidon ja kotiutusyksikön sekä Ikaalisten kaupungin hoito- ja hoivayksiköiden tutkimukseen osallistuneesta henkilökunnasta suurin osa koki työ-kierron hyödylliseksi niin työntekijöille, työyksiköille kuin asiakkaille. Onnistuneen työkierron keskeisiksi teemoiksi nousivat työkiertoon lähteminen, työkierron toteuttaminen, näkemykset työkierron hyödyistä ja negatiivisista puolista, ammatillisen osaamisen kehittyminen ja työkierrosta paluu omaan yksikköön. Esihenkilön tuella ajateltiin olevan positiivinen merkitys työkierron onnistumiselle. Esi-henkilöllä on keskeinen rooli työkierron kiinnostuksen lisäämisessä, suunnittelussa ja tuen antamisessa. Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi henkilökunnan kanssa tehty työkiertoprosessi.
Tutkimustulosten johtopäätöksenä henkilökunta näki tavoitteellisen työkierron toimivana mahdollisuutena kehittää ammatillista osaamista. Tavoitteena on saada työkiertoprosessi säännölliseen käyttöön organisaatioissa ja näin tukea suunnitelmallisesti henkilökunnan ammatillista osaamista.