Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vierumäen uuden yli 65-vuotiaille kuluttajille suunnatun hyvinvointikurssin markkinointikampanja

Kemppi, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Kemppi_Laura.pdf (2.299Mt)
Lataukset: 


Kemppi, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda markkinointikampanja uudelle hyvinvointikurssille, joka on suunnattu yli 65-vuotiaille kuluttajille. Markkinointikampanjan suunnittelussa hyödynnetään palvelumuotoilun keinoja. +65 Hyvinvointikurssin sisällön suunnittelusta ja markkinointikampanjan toteuttamisesta vastaa Vierumäki Sports Oy, joka toimii myös opinnäytetyön toimeksiantajana. Markkinointikampanjan suunnittelu aloitettiin huhtikuussa 2022 ja itse kampanja käynnistyi elokuussa 2022.

Markkinointikampanjan avulla on tarkoitus markkinoida uutta tuotetta kohderyhmälle eli yli 65-vuotiaille kuluttajille sekä auttaa heitä löytämään uuden kurssin luo. Tavoiteltuna lopputuloksena on, että tietoisuus uudesta hyvinvointikurssista leviää kohderyhmän tietoisuuteen ja kurssin myynti saadaan käynnistettyä positiivisesti.

Palvelumuotoiluprosessi sisältää neljä eri vaihetta, jotka ovat tutki, määritä, kehitä ja tuota. Löydä-vaiheessa pyritään ymmärtämään ilmiön ongelma sekä keräämään asiakasymmärrystä eli keskitytään selvittämään asiakkaiden käyttäytymistä, motiiveja ja unelmia. Asiakasymmärryksen keräämisessä apuna käytetään toimeksiantajan haastattelua, benchmarkingia eli vertailuanalyysiä, määrällistä kyselytutkimusta, havainnointia sekä laadullista haastattelua. Määritä-vaiheessa kerätty asiakasymmärrys analysoidaan ja analysoidusta tiedosta kiteytettiin asiakasprofiilit.

Prosessin kolmannessa vaiheessa kehitä, ideoidaan erilaisia ratkaisuja asiakasymmärrystä hyödyntäen. Asiakasymmärryksen pohjalta syntyneitä vaihtoehtoisia ratkaisuja kutsutaan prototyypeiksi. Viimeisessä vaiheessa eli tuota-vaiheessa prototyyppejä testataan kohderyhmän henkilöillä ja toimeksiantajalla. Kohderyhmän ja toimeksiantajan palautteen myötä lopullinen tuotos muokataan valmiiksi.

Palvelumuotoiluprosessin tulosten mukaan kohderyhmä eli yli 65-vuotiaat kuulevat uudesta tuotteesta mieluiten sosiaalisen median kanavien avulla. Suosituimmiksi kanaviksi kohderyhmän keskuudessa nousivat Facebook, Instagram ja Twitter. Toiseksi suosittuna tiedotusvälineenä uudelle tuotteelle kohderyhmä pitää sanomalehtiä. Nämä samat kanavat nousivat esille myös vertailuanalyysin myötä, kun kartoitettiin miten vastaavat toimijat markkinoivat tuotteitaan tälle kohderyhmälle.

Palvelumuotoiluprosessin lopputuloksena syntyi markkinointikampanja, jonka asiakasprofiileiksi nimettiin Some-seniori ja Järjestöt, jotka tuottavat palveluita ikääntyneille. Jälkimmäiseen asiakasprofiiliin saatiin yhteistyökumppaniksi Suomen suurin eläkeläisjärjestö Eläkeliitto. Eläkeliiton kanssa etukäteen sovittuja kanavia saatiin hyödyntää Hyvinvointikurssin markkinointikampanjassa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste