Eturauhassyöpäpotilaan digihoitopolku : sähköinen palvelu potilashoidon tueksi erikoissairaanhoidossa
Skippari, Jenna (2022)
Skippari, Jenna
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112624254
Tiivistelmä
Väestörakenteen muutos yhdessä vaikuttavien, kustannustehokkaiden ja tuottavien terveyspalvelujen kanssa haastavat julkisen sektorin organisaatioiden talouden. Tarve ketterille palveluille ja uudenlaiselle potilasohjaukselle kasvaa. (STM 2016: 4; Kuntaliitto 2019.) Vuonna 2023 voimaan tuleva Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus pyrkii tasavertaisten ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämiseen asiakaskeskeisesti parhailla toimintatavoilla (STM 2021a).
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli vastata potilaan tiedontarpeisiin uudella tavalla jakamalla tietoa digitaalisen palvelun kautta ja jalkauttaa uutta työtä terveydenhuoltoon ottamalla käyttöön sähköisiä palveluja. Tavoitteena oli perustaa eturauhassyöpäpotilaalle digihoitopolku ja sen alustava sisältö Terveyskylä-palveluun. Kehittämisprojekti toteutettiin moniammatillisesti ja projektimuotoisesti. Kehittäminen noudatti Terveyskylän digihoitopolun rakentamisen prosessia. Digihoitopolun sisällön suunnittelu tapahtui työpajoina. Suunnittelutyössä hyödynnettiin urologisen hoitotyön ammattilaisia. Potilasnäkökulmaa haettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen.
Eturauhassyöpäpotilaan digihoitopolulla jaetaan tietoa eturauhassyövän eri vaiheisiin sekä hoitomuotoihin sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Se tarjoaa tukea myös mentaalisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin sekä seksuaalisuuden kysymyksiin. Lisäksi digihoitopolun viestit-toiminto sujuvoittaa potilaan ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta. Digihoitopolku on valmis jatkokehittämistä ja pilotointia varten. The future changes in health care demand new, agile services to hold Finland as a welfare state. There is a need for better, cost-effective, and profitable services. Population structure is also changing, which increases the need for a new type of patient counseling. (STM 2016: 4; Kuntaliitto 2019.) The new social and health care reform, which will enter into force in 2023, pursues provide equal and effective services with the best practices (STM 2021a).
This development project aimed to create a digital care pathway for prostate cancer patients. The purpose was to provide reliable and essential information digitally for patients and implement digital services into health care. The development project was carried out as workshops and multi-professionally. The project followed the process of Health Village. In the planning phase of the content, urological professionals and applied literature review were utilized.
The digital care pathway for prostate cancer patients provides reliable and essential information on prostate cancer and its treatments. It provides support also for mental, social, and sexual problems that people can face with prostate cancer. Material is open for patients to read regardless of time and place. In the digital care pathway, the patient can contact professionals by message, which makes interaction smoother between patients and professionals. The digital care pathway is ready for re-development and piloting.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli vastata potilaan tiedontarpeisiin uudella tavalla jakamalla tietoa digitaalisen palvelun kautta ja jalkauttaa uutta työtä terveydenhuoltoon ottamalla käyttöön sähköisiä palveluja. Tavoitteena oli perustaa eturauhassyöpäpotilaalle digihoitopolku ja sen alustava sisältö Terveyskylä-palveluun. Kehittämisprojekti toteutettiin moniammatillisesti ja projektimuotoisesti. Kehittäminen noudatti Terveyskylän digihoitopolun rakentamisen prosessia. Digihoitopolun sisällön suunnittelu tapahtui työpajoina. Suunnittelutyössä hyödynnettiin urologisen hoitotyön ammattilaisia. Potilasnäkökulmaa haettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta soveltaen.
Eturauhassyöpäpotilaan digihoitopolulla jaetaan tietoa eturauhassyövän eri vaiheisiin sekä hoitomuotoihin sähköisesti ajasta ja paikasta riippumatta. Se tarjoaa tukea myös mentaalisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin sekä seksuaalisuuden kysymyksiin. Lisäksi digihoitopolun viestit-toiminto sujuvoittaa potilaan ja ammattilaisen välistä vuorovaikutusta. Digihoitopolku on valmis jatkokehittämistä ja pilotointia varten.
This development project aimed to create a digital care pathway for prostate cancer patients. The purpose was to provide reliable and essential information digitally for patients and implement digital services into health care. The development project was carried out as workshops and multi-professionally. The project followed the process of Health Village. In the planning phase of the content, urological professionals and applied literature review were utilized.
The digital care pathway for prostate cancer patients provides reliable and essential information on prostate cancer and its treatments. It provides support also for mental, social, and sexual problems that people can face with prostate cancer. Material is open for patients to read regardless of time and place. In the digital care pathway, the patient can contact professionals by message, which makes interaction smoother between patients and professionals. The digital care pathway is ready for re-development and piloting.
