TyövuoroVelhon käyttöönottoprosessi Lilinkotisäätiöllä
Hamarila, Marika (2022)
Hamarila, Marika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824411
Tiivistelmä
Käyttöönottoprosessi sisältää kolme vaihetta: suunnittelu, käyttöönotto ja arviointi. Suunnitteluvaiheeseen kuuluu tietojärjestelmän vaativuusmäärittelyä,
tarjouspyyntökierrokset ja neuvottelut ohjelmiston toimittajien kanssa sekä tietojärjestelmän valinta. Käyttöönottovaihe on toteutusvaihe, johon sisältyy käyttöönotto ja käytön vakiinnuttaminen. Arviointivaiheessa tarkastellaan käyttäjien osaamista, tietojärjestelmän toimivuutta ja laatua.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lilinkotisäätiön kanssa. Opinnäytetyössä tehtiin ensin kirjallisuuskatsaus toimivasta käyttöönottoprosessista. Aikaisempia tutkimuksia käyttöönottoprosesseista löytyi vähän, mutta silti niistä
saatiin yhtenäinen kuvaus toimivasta käyttöönottoprosessista. Kirjallisuuskatsauksen avulla suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin TyövuoroVelhon käyttöönottoprosessi Lilinkotisäätiöllä. Opinnäytetyön toisessa vaiheessa tehtiin kvalitatiivinen kysely, jonka avulla arvioitiin käyttöönottoprosessin onnistumista ja
sen jatkokehittämistä. Kysely toteutettiin Microsoftin Forms-alustalla ja lähetettiin kaikille aktiivisesti työssään TyövuoroVelhoa käyttävälle (n=37). Kyselyn
tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Pohdinnassa arvioitiin kirjallisuuskatsauksen tuloksia kyselyn tuloksiin ja tehtiin johtopäätökset tuloksista ja jatkokehittämisestä.
Sekä kirjallisuuskatsauksen että kyselyn tulokset olivat yhtenevät, mikä tuki
tutkimuksen luotettavuutta. Tulosten perusteella käyttöönottoprosessissa oli
kehitettävää esimerkiksi käyttöönottokoulutusten ja prosessin aikataulun suhteen. Jatkossa pitäisi kiinnittää erityistä huomiota käytön vakiinnuttamiseen,
joka voisi osaltaan parantaa kyselyyn osallistuneiden kokemusta käyttöönottoprosessin onnistumisesta.
Asiasanat: käyttöönottoprosessi, työvuorosuunnittelu, arviointi, jatkokehittäminen
tarjouspyyntökierrokset ja neuvottelut ohjelmiston toimittajien kanssa sekä tietojärjestelmän valinta. Käyttöönottovaihe on toteutusvaihe, johon sisältyy käyttöönotto ja käytön vakiinnuttaminen. Arviointivaiheessa tarkastellaan käyttäjien osaamista, tietojärjestelmän toimivuutta ja laatua.
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lilinkotisäätiön kanssa. Opinnäytetyössä tehtiin ensin kirjallisuuskatsaus toimivasta käyttöönottoprosessista. Aikaisempia tutkimuksia käyttöönottoprosesseista löytyi vähän, mutta silti niistä
saatiin yhtenäinen kuvaus toimivasta käyttöönottoprosessista. Kirjallisuuskatsauksen avulla suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin TyövuoroVelhon käyttöönottoprosessi Lilinkotisäätiöllä. Opinnäytetyön toisessa vaiheessa tehtiin kvalitatiivinen kysely, jonka avulla arvioitiin käyttöönottoprosessin onnistumista ja
sen jatkokehittämistä. Kysely toteutettiin Microsoftin Forms-alustalla ja lähetettiin kaikille aktiivisesti työssään TyövuoroVelhoa käyttävälle (n=37). Kyselyn
tulokset analysoitiin teemoittelemalla. Pohdinnassa arvioitiin kirjallisuuskatsauksen tuloksia kyselyn tuloksiin ja tehtiin johtopäätökset tuloksista ja jatkokehittämisestä.
Sekä kirjallisuuskatsauksen että kyselyn tulokset olivat yhtenevät, mikä tuki
tutkimuksen luotettavuutta. Tulosten perusteella käyttöönottoprosessissa oli
kehitettävää esimerkiksi käyttöönottokoulutusten ja prosessin aikataulun suhteen. Jatkossa pitäisi kiinnittää erityistä huomiota käytön vakiinnuttamiseen,
joka voisi osaltaan parantaa kyselyyn osallistuneiden kokemusta käyttöönottoprosessin onnistumisesta.
Asiasanat: käyttöönottoprosessi, työvuorosuunnittelu, arviointi, jatkokehittäminen