KUNTALAISTEN KANSSA VUOROPUHELUSSA TAPAHTUVA ENNAKOIVA HANKEVIESTINTÄ JA SEN EMPAATTISET MENETELMÄT Tapaustutkimus Itsenäisyydenkadun alikulkusilta
Salo, Erika (2022)
Salo, Erika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824398
Tiivistelmä
Tampereen henkilöratapiha -hankkeen rakentamisvaihe on suunniteltu aloitettavaksi vuonna 2023. Hankkeen aikana parannetaan matkustajien kulkuyhteyksiä aseman alueella sekä rakennetaan uusi henkilöliikennelaituri. Rakentamisvaiheen kestoksi on arvioitu 4–6 vuotta. Hanke tulee aiheuttamaan tärinä- ja meluhaittoja sekä väliaikaisia liikennejärjestelyjä, joilla on vaikutusta alueen asukkaisiin sekä alueella liikkuviin jalankulkijoihin, pyöräilijöihin ja autoilijoihin. Hankkeen laajuuden vuoksi opinnäytetyö on rajattu toteutettavaksi Itsenäisyydenkadun alikulkusillan osaprojektissa.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää palvelumuotoilun menetelmien
avulla, kuinka voidaan lisätä kuntalaisten osallistamista ja huomioimista hankkeessa sekä selvittää ne viestinnän osa-alueet, joihin kuntalaisten on mahdollista vaikuttaa. Tutkimuksen kohteena olivat Itsenäisyydenkadun alikulkusillan alueella liikkuvat autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat sekä alueen asukkaat. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan muutostyöt on ajoitettu Tampereen henkilöratapiha -hankkeen alkuvaiheeseen, jolloin opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hankkeen myöhempien vaiheiden viestinnässä.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä palvelumuotoilun menetelmiä sekä määrällisenä menetelmänä kyselytutkimusta. Opinnäytetyön pääkysymys on: Millaisia ovat Tampereen henkilöratapiha -hankkeen sidosryhmille tärkeät osallistavat viestinnälliset teot? Alakysymykset ovat: Miten sidosryhmät haluavat osallistua tärkeiksi kokemiensa viestinnällisten tekojen suunnitteluun ja millaisilla palvelumuotoilun menetelmillä voidaan edesauttaa positiivista ilmapiiriä ja suhtautumista hankkeeseen?
Sähköisellä kyselytutkimuksella saavutetut henkilöt eivät olleet kiinnostuneita
hankkeen viestinnän menetelmien yhteiskehittämisestä. Parhaiten tiedonsaantia rakennusvaiheessa tukeviksi osallistavan viestinnän menetelmiksi vastaajat valitsivat asukasillat, opastetut kiertokäynnit sekä pop-up tapahtumat. Kootun aineiston pohjalta luotiin blueprint-prosessikaavio ehdotukseksi hankkeen viestinnän menetelmistä sekä kuvitteelliset persoonaprofiilit, joita voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelussa edistämään käyttäjälähtöisyyttä, empatiaa ja yhteistyön rakentamista.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää palvelumuotoilun menetelmien
avulla, kuinka voidaan lisätä kuntalaisten osallistamista ja huomioimista hankkeessa sekä selvittää ne viestinnän osa-alueet, joihin kuntalaisten on mahdollista vaikuttaa. Tutkimuksen kohteena olivat Itsenäisyydenkadun alikulkusillan alueella liikkuvat autoilijat, pyöräilijät ja jalankulkijat sekä alueen asukkaat. Itsenäisyydenkadun alikulkusillan muutostyöt on ajoitettu Tampereen henkilöratapiha -hankkeen alkuvaiheeseen, jolloin opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää hankkeen myöhempien vaiheiden viestinnässä.
Tutkimuksessa käytettiin tiedonkeruumenetelminä palvelumuotoilun menetelmiä sekä määrällisenä menetelmänä kyselytutkimusta. Opinnäytetyön pääkysymys on: Millaisia ovat Tampereen henkilöratapiha -hankkeen sidosryhmille tärkeät osallistavat viestinnälliset teot? Alakysymykset ovat: Miten sidosryhmät haluavat osallistua tärkeiksi kokemiensa viestinnällisten tekojen suunnitteluun ja millaisilla palvelumuotoilun menetelmillä voidaan edesauttaa positiivista ilmapiiriä ja suhtautumista hankkeeseen?
Sähköisellä kyselytutkimuksella saavutetut henkilöt eivät olleet kiinnostuneita
hankkeen viestinnän menetelmien yhteiskehittämisestä. Parhaiten tiedonsaantia rakennusvaiheessa tukeviksi osallistavan viestinnän menetelmiksi vastaajat valitsivat asukasillat, opastetut kiertokäynnit sekä pop-up tapahtumat. Kootun aineiston pohjalta luotiin blueprint-prosessikaavio ehdotukseksi hankkeen viestinnän menetelmistä sekä kuvitteelliset persoonaprofiilit, joita voidaan hyödyntää viestinnän suunnittelussa edistämään käyttäjälähtöisyyttä, empatiaa ja yhteistyön rakentamista.