"Mentoroinnista hyötyy niin paljon, kuin sille itsestään antaa" : kokemuksia mentoroinnista perhetukikeskus Päiväperhossa
Asikainen, Outi; Östergård-Tulonen, Henrietta (2022)
Asikainen, Outi
Östergård-Tulonen, Henrietta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724318
Tiivistelmä
Mentorointi on tavoitteellista toimintaa, jossa yleensä kokenut mentori ohjaa kokemattomampaa aktoria. Mentorointi on kuitenkin muokattavissa työyhteisön tarpeiden mukaiseksi, jolloin voidaan käyttää esimerkiksi vertaismentorointia, jossa ei erikseen ole mentoria ja aktoria vaan saman alan ihmiset mentoroivat tasavertaisina toisiaan. Mentoroinnin lähikäsitteitä ovat mm. tutorointi, coaching, työnohjaus ja perehdyttäminen. Yhteistä näille kaikille ohjausmalleille on se, että niiden tavoitteena on oppiminen.
Tamperelaisessa perhetukikeskus Päiväperhossa otettiin käyttöön mentorointiohjelma tammikuussa 2021. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksellista tietoa mentorointiprosessiin osallistuneelta henkilöstöltä ja saadun palautteen, sekä tutkitun tiedon pohjalta tuottaa mittari, jonka avulla mentorointiprosessia voitaisiin kehittää vastaamaan organisaation tarpeita entistä paremmin.
Tulosten mukaan perhetukikeskus Päiväperhon henkilöstö koki mentoroinnin hyvänä ja hyödyllisenä välineenä kehittää omaa osaamista ja koko yksikön toimintaa yhteistyön ja ymmärryksen lisääntymisen myötä. Haasteiksi mentoroinnille koettiin olevan kiire, yhteisen ajan löytäminen, mentoripari ja myös varsinainen mentorointiprosessi koettiin haasteelliseksi.
Mentorointiin liittyvä kirjallisuus, siihen liittyvä tutkimus sekä henkilöstön antama palaute nostivat esiin asioita, joita olisi hyvä huomioida mentorointiprosessin edetessä perhetukikeskus Päiväperhossa. Onnistuneen mentorointiprosessin edellytyksenä on organisaation halu kouluttaa henkilöstöä mentorointiin ja seurata meneillään olevia prosesseja sekä mitata niiden onnistumista. Johtopäätöksenä voimme todeta, että perhetukikeskus Päiväperhon mentorointiprosessi on ollut onnistunut ja toivomme, että tämän opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla sitä voitaisiin edelleen kehittää entistä enemmän organisaation tarpeita vastaavaksi.
Tamperelaisessa perhetukikeskus Päiväperhossa otettiin käyttöön mentorointiohjelma tammikuussa 2021. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksellista tietoa mentorointiprosessiin osallistuneelta henkilöstöltä ja saadun palautteen, sekä tutkitun tiedon pohjalta tuottaa mittari, jonka avulla mentorointiprosessia voitaisiin kehittää vastaamaan organisaation tarpeita entistä paremmin.
Tulosten mukaan perhetukikeskus Päiväperhon henkilöstö koki mentoroinnin hyvänä ja hyödyllisenä välineenä kehittää omaa osaamista ja koko yksikön toimintaa yhteistyön ja ymmärryksen lisääntymisen myötä. Haasteiksi mentoroinnille koettiin olevan kiire, yhteisen ajan löytäminen, mentoripari ja myös varsinainen mentorointiprosessi koettiin haasteelliseksi.
Mentorointiin liittyvä kirjallisuus, siihen liittyvä tutkimus sekä henkilöstön antama palaute nostivat esiin asioita, joita olisi hyvä huomioida mentorointiprosessin edetessä perhetukikeskus Päiväperhossa. Onnistuneen mentorointiprosessin edellytyksenä on organisaation halu kouluttaa henkilöstöä mentorointiin ja seurata meneillään olevia prosesseja sekä mitata niiden onnistumista. Johtopäätöksenä voimme todeta, että perhetukikeskus Päiväperhon mentorointiprosessi on ollut onnistunut ja toivomme, että tämän opinnäytetyön tuottaman tiedon avulla sitä voitaisiin edelleen kehittää entistä enemmän organisaation tarpeita vastaavaksi.