Mistä on kotihoidon myytit tehty? : omaisten tyytyväisyys kotihoidon laatuun Wallaton Oy:ssä
Aittala, Jenna (2022)
Aittala, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724337
Tiivistelmä
Nykyisessä yhteiskuntamallissa on vahvana tavoitteena iäkkäiden ihmisten tukeminen niin, että kotona asuminen mahdollistuisi mahdollisimman pitkään. Kansallisessa ikäohjelmassa ”Ikäkyvykäs Suomi” asetetaan tavoitteeksi erilaisten tukitoimien tuominen kotiin niin, että vanhukset pärjäävät siellä entistä kauemmin.
Omaiset ovat monen ikäihmisen tukiverkko. Kun ikääntynyt läheinen alkaa tarvita tukea ja apua arjessa selviämiseen, on kotihoito usein ensimmäisiä tukimuotoja. Omaisen rooli vaihtelee riippuen siitä, asuuko kotihoidon asiakas yksin vai esimerkiksi puolison kanssa. Omainen voi olla myös aikuinen, muualla asuva lapsi tai vaikkapa naapuri, ystävä tai muu sukulainen.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä tartutaan yhden yksityisen toimijan eli Wallaton Oy:n kotihoitoon ja sen laatuun omaisten näkökulmasta. Tässä työssä selvitetään omaisten tyytyväisyys kotihoidon nykytilaan ja laaditaan samalla kyselylomake, joka jää Wallattomalle käyttöön ja jolla Wallaton Oy voi jatkossa seurata omaisten tyytyväisyyttä.
Työn perustana toimii Wallattoman luomat ”kotihoidon myytit”, jotka edustavat stereotyyppisiä ajatuksia kotihoidosta. Myyttejä peilataan aiempaan tutkimustietoon ja tämän kyselyn tuloksiin. Lisäksi ne ovat toimineet pohjana tässä kehittämistyössä luodulle kyselylomakkeelle.
Kyselyn tuloksista saatiin selville omaisten tyytyväisyyden olevan verrattain hyvää, mutta vaihtelua on paikkakunnittain ja myös riippuen siitä, mikä on omaisen suhde kotihoidon asiakkaaseen.
Tulosten pohjalta kyselylomaketta on muokattu hiukan jatkokäyttöä ajatellen. Tulokset tullaan esittelemään Wallaton Oy:n esihenkilöille. Lisäksi tuloksista tuotetaan powerpoint-esitys ja lyhyt video, joita Wallaton voi käyttää laadun kehittämistyössään.
Omaiset ovat monen ikäihmisen tukiverkko. Kun ikääntynyt läheinen alkaa tarvita tukea ja apua arjessa selviämiseen, on kotihoito usein ensimmäisiä tukimuotoja. Omaisen rooli vaihtelee riippuen siitä, asuuko kotihoidon asiakas yksin vai esimerkiksi puolison kanssa. Omainen voi olla myös aikuinen, muualla asuva lapsi tai vaikkapa naapuri, ystävä tai muu sukulainen.
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä tartutaan yhden yksityisen toimijan eli Wallaton Oy:n kotihoitoon ja sen laatuun omaisten näkökulmasta. Tässä työssä selvitetään omaisten tyytyväisyys kotihoidon nykytilaan ja laaditaan samalla kyselylomake, joka jää Wallattomalle käyttöön ja jolla Wallaton Oy voi jatkossa seurata omaisten tyytyväisyyttä.
Työn perustana toimii Wallattoman luomat ”kotihoidon myytit”, jotka edustavat stereotyyppisiä ajatuksia kotihoidosta. Myyttejä peilataan aiempaan tutkimustietoon ja tämän kyselyn tuloksiin. Lisäksi ne ovat toimineet pohjana tässä kehittämistyössä luodulle kyselylomakkeelle.
Kyselyn tuloksista saatiin selville omaisten tyytyväisyyden olevan verrattain hyvää, mutta vaihtelua on paikkakunnittain ja myös riippuen siitä, mikä on omaisen suhde kotihoidon asiakkaaseen.
Tulosten pohjalta kyselylomaketta on muokattu hiukan jatkokäyttöä ajatellen. Tulokset tullaan esittelemään Wallaton Oy:n esihenkilöille. Lisäksi tuloksista tuotetaan powerpoint-esitys ja lyhyt video, joita Wallaton voi käyttää laadun kehittämistyössään.