Betonielementtien turvallinen kuljettaminen
Pakkanen, Tiina (2022)
Pakkanen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824425
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824425
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää betonielementtien kuljetuksessa esiintyvät turvallisuusriskit. Työn päätutkimuskysymyksenä oli, mitä asioita huomioimalla betonielementtien kuljetusturvallisuutta voidaan parantaa, ongelmakohtien kartoittamisen alakysymyksenä oli, mitä riskejä kuljetusketjussa esiintyy.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin eri betonielementtityyppejä ja niiden vaatimaa kalustoa. Teoriaosuudessa esiteltiin lastaukseen, sidontaan, kuljettamiseen sekä purkamiseen liittyviä ohjeistuksia ja teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena on tutustuttaa lukija betonielementtien kuljettamiseen liittyviin tekijöihin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tavoitteena oli kuljetusketjussa esiintyvien ongelmien tutkiminen, joten opinnäytetyöntekijä valitsi menetelmäksi betonielementtien kuljettajille suunnatun kyselyn. Koska kohderyhmälle toimitettu havaintolomake tuotti vain neljä vastausta, tekijä vaihtoi menetelmän haastatteluihin. Haastateltavat valittiin opinnäytetyöntekijän omista verkostosta. Haastatteluun vastasi 21 kuljettajaa Keski-ja Etelä-Suomen alueelta. Tutkimustulokset antavat riittävän tarkan kuvan niistä tekijöistä, joihin kuljetusketjussa tulisi kiinnittää huomiota.
Työn tavoite saavutettiin, sillä esiin nousi tekijöitä, joita huomioimalla kuljetusketjun turvallisuutta voidaan parantaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjeistuksien ja säädösten noudattamatta jättäminen on suurin riskitekijä. Huomiota tulee kiinnittää koko kuljetusketjun osalta kiireen vähentämiseen. Muita huomioitavia riskitekijöitä olivat lastaus- ja purkupaikkojen siisteys ja talvikunnossapito, rahtikirjojen oikeellisuus, kuorman kuljetettavuus, kommunikaatio-ongelmat sekä nostotyön turvallisuus.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin eri betonielementtityyppejä ja niiden vaatimaa kalustoa. Teoriaosuudessa esiteltiin lastaukseen, sidontaan, kuljettamiseen sekä purkamiseen liittyviä ohjeistuksia ja teoriaa. Teoriaosuuden tarkoituksena on tutustuttaa lukija betonielementtien kuljettamiseen liittyviin tekijöihin mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena. Tavoitteena oli kuljetusketjussa esiintyvien ongelmien tutkiminen, joten opinnäytetyöntekijä valitsi menetelmäksi betonielementtien kuljettajille suunnatun kyselyn. Koska kohderyhmälle toimitettu havaintolomake tuotti vain neljä vastausta, tekijä vaihtoi menetelmän haastatteluihin. Haastateltavat valittiin opinnäytetyöntekijän omista verkostosta. Haastatteluun vastasi 21 kuljettajaa Keski-ja Etelä-Suomen alueelta. Tutkimustulokset antavat riittävän tarkan kuvan niistä tekijöistä, joihin kuljetusketjussa tulisi kiinnittää huomiota.
Työn tavoite saavutettiin, sillä esiin nousi tekijöitä, joita huomioimalla kuljetusketjun turvallisuutta voidaan parantaa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että ohjeistuksien ja säädösten noudattamatta jättäminen on suurin riskitekijä. Huomiota tulee kiinnittää koko kuljetusketjun osalta kiireen vähentämiseen. Muita huomioitavia riskitekijöitä olivat lastaus- ja purkupaikkojen siisteys ja talvikunnossapito, rahtikirjojen oikeellisuus, kuorman kuljetettavuus, kommunikaatio-ongelmat sekä nostotyön turvallisuus.