Employer Brand and Employer Value Proposition from the Employees’ Perspective: a case study of Ahola Digital Oy Ab
Prest, Ida (2022)
Prest, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824392
Tiivistelmä
Työnantajabrändäyksellä tarkoitetaan miten yritys brändää ja markkinoi heidän työnantajalupauksensa, ja toimenpiteitä mitä he tekevät houkutellakseen ja pidelläkseen paras osaaminen kilpailukykyisemmässä työympäristössä. Työnantajalupauksella tarkoitetaan millaisia arvoja, etuja ja työllisyyskokemuksia yritys tarjoaa työntekijöilleen. Työnantajabrändäyksen suosio on kasvanut paljon viime aikoina ja vaikka teoria on suhteellisen uusi, alle 30 vuotta vanha, löytyy useita tutkimuksia eri näkökulmista.
Tapausyritys toimii ohjelmistoteollisuudessa ja heillä on suuri pula osaajista. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen tapausyhtiölle, Ahola Digital Oy Ab. Vaikka he tekevät erilaisia työnantajabrändäystoimintoja itsenäisinä prosesseina, heillä ei ole kokonaisvaltaista työnantajabrändäysstrategiaa. Tarkoituksena oli tutkia mitä työntekijät ajattelevat Ahola Digital Oy Ab:stä työnantajana työnantajabrändäyksen näkökulmasta sekä selvittää millaisia käsityksiä työntekijöillä on tällä hetkellä Ahola Digitalin työnantajalupauksesta ja miten niitä voidaan hyödyntää työnantajabrändäysstrategiassa. Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen askel työnantajabrändistrategian luomisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustui teorioihin, jotka käsittelevät työnantajabrändiä, työnantajalupausta ja importance-performance-analyysia. Opinnäytetyössä käytettiin deduktiivista metodologiaa, tehtiin pilottitesti ja kvantitatiivista tutkimusta online-kyselylomakkeella syksyllä 2022. Kyselylomake sisälsi muutamia yleisiä työnantajabrändistä koskevia kysymyksiä ja 48 työnantajalupausta näillä viidellä osa-alueella: rahoitus, kehitys, sosiaalinen, työ ja työnantajan maine. Kvantitatiivinen menetelmä mahdollisti tulosten analysoinnin IPA-menetelmällä Excelissä ja hypoteesien testaamisen SPSS:llä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että työntekijät ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä työhönsä, he todennäköisesti suosittelevat työnantajaansa muille ja kertovat ylpeänä muille missä työskentelevät. Työntekijöiden käsitys Ahola Digitalin työnantajalupauksista oli, että ei ollut yksi erillinen, vaan useita sosiaalisten arvojen ja työarvojen sisällä, joilla yritys menestyy, kun taas työnantajalupauksista, joita yrityksen on vielä työstettävä olevat: kilpailukykyinen palkka ja palkkiot, mahdollisuudet kehittää uusia taitoja koulutuksen kautta sekä mahdollisuus työskennellä monien teknologien parissa. Keskustellaan ja annetaan parannusehdotuksia näihin ja työnantajabrändäys strategian tulevia askeleita.
Tapausyritys toimii ohjelmistoteollisuudessa ja heillä on suuri pula osaajista. Tämä opinnäytetyö on hyödyllinen tapausyhtiölle, Ahola Digital Oy Ab. Vaikka he tekevät erilaisia työnantajabrändäystoimintoja itsenäisinä prosesseina, heillä ei ole kokonaisvaltaista työnantajabrändäysstrategiaa. Tarkoituksena oli tutkia mitä työntekijät ajattelevat Ahola Digital Oy Ab:stä työnantajana työnantajabrändäyksen näkökulmasta sekä selvittää millaisia käsityksiä työntekijöillä on tällä hetkellä Ahola Digitalin työnantajalupauksesta ja miten niitä voidaan hyödyntää työnantajabrändäysstrategiassa. Tämä opinnäytetyö on ensimmäinen askel työnantajabrändistrategian luomisessa.
Opinnäytetyön teoreettinen tausta perustui teorioihin, jotka käsittelevät työnantajabrändiä, työnantajalupausta ja importance-performance-analyysia. Opinnäytetyössä käytettiin deduktiivista metodologiaa, tehtiin pilottitesti ja kvantitatiivista tutkimusta online-kyselylomakkeella syksyllä 2022. Kyselylomake sisälsi muutamia yleisiä työnantajabrändistä koskevia kysymyksiä ja 48 työnantajalupausta näillä viidellä osa-alueella: rahoitus, kehitys, sosiaalinen, työ ja työnantajan maine. Kvantitatiivinen menetelmä mahdollisti tulosten analysoinnin IPA-menetelmällä Excelissä ja hypoteesien testaamisen SPSS:llä.
Kyselyn tulokset osoittivat, että työntekijät ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä työhönsä, he todennäköisesti suosittelevat työnantajaansa muille ja kertovat ylpeänä muille missä työskentelevät. Työntekijöiden käsitys Ahola Digitalin työnantajalupauksista oli, että ei ollut yksi erillinen, vaan useita sosiaalisten arvojen ja työarvojen sisällä, joilla yritys menestyy, kun taas työnantajalupauksista, joita yrityksen on vielä työstettävä olevat: kilpailukykyinen palkka ja palkkiot, mahdollisuudet kehittää uusia taitoja koulutuksen kautta sekä mahdollisuus työskennellä monien teknologien parissa. Keskustellaan ja annetaan parannusehdotuksia näihin ja työnantajabrändäys strategian tulevia askeleita.