Uusien palvelukonseptien kehittäminen Ruka Trek Team Oy:lle
Ylikarjula, Veera (2022)
Ylikarjula, Veera
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palvelukonseptien kehittäminen. Toimeksiantaja oli Ruka Trek Team Oy, joka on Kuusamon Rukalla toimiva ohjelmapalvelutalo.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää toimeksiantajayritykselle uusia palvelukonsepteja, joita se voisi hyödyntää palvelutarjonnassaan. Tavoitteena oli luoda sellaisia palvelukonsepteja, joilla Ruka Trek Team Oy lisäisi kannattavuuttaan myös hiljaisina aikoina. Opinnäytetyössä kuvattiin palvelukonseptin kehittämisproses-sia ja kehittämiseen vaadittavia tietoja tietoperustan ja haastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui palvelukonseptista, palvelukonseptien kehittämisestä, matkailun kausiluonteisuudesta, trendeistä sekä asiakaskäyttäytymisestä ja asiakassegmenteistä. Opinnäytetyötä lähestyttiin innovaatioiden tuottamisella, tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja kehittämismenetelmänä service blueprint -menetelmää.
Palvelukonseptien kehittämisprosessin ja service blueprint -menetelmän avulla syntyi kaksi uutta palvelukonseptia, jotka toimeksiantajayritys voi lisätä palvelu-tarjontaansa.
Opinnäytetyön tuotoksista on hyötyä toimeksiantajayrityksen lisäksi matkailualan toimijoille, jotka haluavat kehittää uusia palvelukonsepteja.
Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää toimeksiantajayritykselle uusia palvelukonsepteja, joita se voisi hyödyntää palvelutarjonnassaan. Tavoitteena oli luoda sellaisia palvelukonsepteja, joilla Ruka Trek Team Oy lisäisi kannattavuuttaan myös hiljaisina aikoina. Opinnäytetyössä kuvattiin palvelukonseptin kehittämisproses-sia ja kehittämiseen vaadittavia tietoja tietoperustan ja haastatteluiden avulla.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui palvelukonseptista, palvelukonseptien kehittämisestä, matkailun kausiluonteisuudesta, trendeistä sekä asiakaskäyttäytymisestä ja asiakassegmenteistä. Opinnäytetyötä lähestyttiin innovaatioiden tuottamisella, tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja kehittämismenetelmänä service blueprint -menetelmää.
Palvelukonseptien kehittämisprosessin ja service blueprint -menetelmän avulla syntyi kaksi uutta palvelukonseptia, jotka toimeksiantajayritys voi lisätä palvelu-tarjontaansa.
Opinnäytetyön tuotoksista on hyötyä toimeksiantajayrityksen lisäksi matkailualan toimijoille, jotka haluavat kehittää uusia palvelukonsepteja.