Digimarkkinointiviestinnän suunnitelma valmennuksen ja viestinnän yritykselle
Flyktman, Neea (2022)
Flyktman, Neea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda aloittavalle liikunta-alan pienyrittäjälle digimarkkinointiviestinnän suunnitelma. Digimarkkinointiviestinnän suunnitelman avulla tuleva pienyrittäjä voi markkinoida omaa osaamista ja palveluitaan kustannustehokkaasti.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä on teoriaosuus markkinointiviestinnästä, markkinoinnin suunnittelusta sekä liikunta-alan markkinoinnista. Markkinointiviestinnässä perehdytään markkinointiviestinnän keinoihin, digitaaliseen markkinointiin ja palveluiden markkinoimiseen. Markkinoinnin suunnittelussa käydään oleelliset aiheet markkinoinnin suunnittelun kannalta. Liikunta-alan markkinoinnissa esitellään liikunta-alan markkinaa ja kuluttajan sekä yrityksen tai organisaation roolia ostajana. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi projektivaiheet ja tehdään vertailuanalyysi digitaalisen markkinointiviestinnän keinoista valmennuksen sekä viestinnän yrityksissä. Vertailuanalyysissä havainnoitiin toisten laadukkaita ja toimivia keinoja toteuttaa digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön lopputuotos rakentui teorian ja vertailuanalyysin pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma valmennuksen ja viestinnän yritykselle. Digimarkkinointiviestinnän suunnitelmasta tuleva yrittäjä löytää yrityksen lähtökohta-analyysin, strategian, tavoitteet, kohderyhmän, markkinoinnin toteutuksen ja seurannan. Digitaalisessa markkinointiviestinnässä keskityttiin orgaaniseen markkinointiin aloittavan yrityksen resurssien vuoksi ja huomioitiin valmiit kohderyhmät sekä yrittäjän liiketoiminnalliset tavoitteet mahdollisimman perusteellisesti.
Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman pilotointi jää tulevan pienyrittäjän vastuulle. Kehitystyö jatkuu suunnitelman käyttöönoton jälkeen, jotta yrityksen digitaalista markkinointiviestintää saadaan entistä toimivammaksi yrityksen tarpeisiin ja tavoitteisiin nähden.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja siinä on teoriaosuus markkinointiviestinnästä, markkinoinnin suunnittelusta sekä liikunta-alan markkinoinnista. Markkinointiviestinnässä perehdytään markkinointiviestinnän keinoihin, digitaaliseen markkinointiin ja palveluiden markkinoimiseen. Markkinoinnin suunnittelussa käydään oleelliset aiheet markkinoinnin suunnittelun kannalta. Liikunta-alan markkinoinnissa esitellään liikunta-alan markkinaa ja kuluttajan sekä yrityksen tai organisaation roolia ostajana. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi projektivaiheet ja tehdään vertailuanalyysi digitaalisen markkinointiviestinnän keinoista valmennuksen sekä viestinnän yrityksissä. Vertailuanalyysissä havainnoitiin toisten laadukkaita ja toimivia keinoja toteuttaa digitaalista markkinointiviestintää. Opinnäytetyön lopputuotos rakentui teorian ja vertailuanalyysin pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelma valmennuksen ja viestinnän yritykselle. Digimarkkinointiviestinnän suunnitelmasta tuleva yrittäjä löytää yrityksen lähtökohta-analyysin, strategian, tavoitteet, kohderyhmän, markkinoinnin toteutuksen ja seurannan. Digitaalisessa markkinointiviestinnässä keskityttiin orgaaniseen markkinointiin aloittavan yrityksen resurssien vuoksi ja huomioitiin valmiit kohderyhmät sekä yrittäjän liiketoiminnalliset tavoitteet mahdollisimman perusteellisesti.
Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnitelman pilotointi jää tulevan pienyrittäjän vastuulle. Kehitystyö jatkuu suunnitelman käyttöönoton jälkeen, jotta yrityksen digitaalista markkinointiviestintää saadaan entistä toimivammaksi yrityksen tarpeisiin ja tavoitteisiin nähden.