Tulorekisterin työllistävä vaikutus kunta-alalla
Aalto, Katja (2022)
Aalto, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824486
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön aiheena oli tulorekisteri ja miten se työllistää kunta-alalla toimivia palkanlaskijoita. Tulorekisteri on vuonna 2019 käyttöönotettu sähköinen järjestelmä, johon viedään jokaisen palkan-, etuuden- ja eläkkeensaajan tulotiedot ja josta ne ovat tietoja tarvitsevien viranomaisten saatavilla reaaliaikaisesti. Tulorekisterin tavoitteena oli keventää erityisesti suorituksen maksajien hallinnollista taakkaa, sillä aiemmin erilaiset kuukausi- ja vuosi-ilmoitukset työllistivät paljon ja ilmoitusten tekeminen painottui erityisesti vuodenvaihteeseen.
Palkanlaskijoiden työtaakka ei kuitenkaan ole keventynyt, sillä tulorekisteriin syötetään tietoja jokaisen palkanmaksutapahtuman jälkeen aiempaa yksityiskohtaisemmin. Työn tavoitteena oli tuottaa materiaalia tulorekisterin haasteista toimeksiantajalle, jotta hän voisi viedä tietoa haasteista eteenpäin. Toisena tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia toimeksiantajan palkanlaskentaan, jotta tulorekisterin käyttö olisi jatkossa sujuvampaa.
Työn teoriaosuus koostui kahdesta pääkohdasta: tulorekisteristä ja palkanlaskentaprosessista. Työssä kerrottiin yleisesti tulorekisteristä, mitä hyötyä siitä on tiedonkäyttäjien näkökulmasta, mitä haasteita siinä on ja miten sitä kehitetään. Työn toisena osiona on palkanlaskentaprosessi. Ensin kerrottiin yleisesti prosesseista ja käytiin myös läpi, mistä pääkohdista palkanlaskentaprosessi muodostuu.
Empiirisessä osassa haastateltiin toimeksiantajan eli HPK Palvelut Oy:n edustajia teemahaastattelun keinoin. Sen lisäksi tehtiin sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin kunta-alan palkanlaskennan edustajille. Tavoitteena oli kartoittaa, ovatko kyselyn vastaajat havainneet haasteita tulorekisterin käytössä ja miten sitä voisi kehittää.
Työn perusteella nousi esiin muutamia kehitysehdotuksia. HPK Palvelut Oy:ssä voisi esimerkiksi panostaa entistä enemmän esimiesten informointiin ja painottaa palkkaan vaikuttavien tietojen ilmoittamista ajoissa, jotta koko palkanlaskentaprosessi olisi sujuva sekä tulorekisteri-ilmoittaminen vaivattomampaa.
Palkanlaskijoiden työtaakka ei kuitenkaan ole keventynyt, sillä tulorekisteriin syötetään tietoja jokaisen palkanmaksutapahtuman jälkeen aiempaa yksityiskohtaisemmin. Työn tavoitteena oli tuottaa materiaalia tulorekisterin haasteista toimeksiantajalle, jotta hän voisi viedä tietoa haasteista eteenpäin. Toisena tavoitteena oli löytää kehitysehdotuksia toimeksiantajan palkanlaskentaan, jotta tulorekisterin käyttö olisi jatkossa sujuvampaa.
Työn teoriaosuus koostui kahdesta pääkohdasta: tulorekisteristä ja palkanlaskentaprosessista. Työssä kerrottiin yleisesti tulorekisteristä, mitä hyötyä siitä on tiedonkäyttäjien näkökulmasta, mitä haasteita siinä on ja miten sitä kehitetään. Työn toisena osiona on palkanlaskentaprosessi. Ensin kerrottiin yleisesti prosesseista ja käytiin myös läpi, mistä pääkohdista palkanlaskentaprosessi muodostuu.
Empiirisessä osassa haastateltiin toimeksiantajan eli HPK Palvelut Oy:n edustajia teemahaastattelun keinoin. Sen lisäksi tehtiin sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin kunta-alan palkanlaskennan edustajille. Tavoitteena oli kartoittaa, ovatko kyselyn vastaajat havainneet haasteita tulorekisterin käytössä ja miten sitä voisi kehittää.
Työn perusteella nousi esiin muutamia kehitysehdotuksia. HPK Palvelut Oy:ssä voisi esimerkiksi panostaa entistä enemmän esimiesten informointiin ja painottaa palkkaan vaikuttavien tietojen ilmoittamista ajoissa, jotta koko palkanlaskentaprosessi olisi sujuva sekä tulorekisteri-ilmoittaminen vaivattomampaa.