Organisaation palautekulttuuri ja työntekijäkokemus
Laaksonen, Hannariikka (2022)
Laaksonen, Hannariikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824656
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan organisaation palautekulttuuria ja työntekijäkokemusta. Työn tavoitteena on selvittää mikä palautteen vastaanottamisessa koetaan merkityksellisenä, millaista muutosta organisaatioiden palautekulttuuriin toivotaan, mikä lisää työn merkityksellisyyden tunnetta ja mitkä ovat yleisiä haasteita hyvälle työntekijäkokemukselle.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan palautteen ja palautekulttuurin käsitteitä ja teoriaa, sekä työntekijäkokemusta sen viitekehyksen, työntekijäkokemuksen arvon ja työn merkityksellisyyden kokemuksen kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2022.
Tutkimuksessa selvisi, että palaute on tärkeä osaamisen kehittämisen keino ja palautetta kaivataan enemmän organisaatiosta tai sen toimialasta riippumatta. Ymmärryksessä työntekijäkokemuksesta ja sen arvosta organisaatiolle on vielä suurta vaihtelua toimialojen välillä.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin työyhteisöille muistilista organisaatioiden palautekulttuurin kehittämisen ja hyvän työntekijäkokemuksen luomisen tueksi. Listan tavoitteena on tehdä käsitteistä helpommin lähestyttäviä ja muistuttaa kaikkia työyhteisön jäseniä konkreettisista mahdollisuuksista kehittää työyhteisöä organisaation arjessa.
Opinnäytetyön tietoperustassa avataan palautteen ja palautekulttuurin käsitteitä ja teoriaa, sekä työntekijäkokemusta sen viitekehyksen, työntekijäkokemuksen arvon ja työn merkityksellisyyden kokemuksen kautta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2022.
Tutkimuksessa selvisi, että palaute on tärkeä osaamisen kehittämisen keino ja palautetta kaivataan enemmän organisaatiosta tai sen toimialasta riippumatta. Ymmärryksessä työntekijäkokemuksesta ja sen arvosta organisaatiolle on vielä suurta vaihtelua toimialojen välillä.
Tutkimustulosten pohjalta kehitettiin työyhteisöille muistilista organisaatioiden palautekulttuurin kehittämisen ja hyvän työntekijäkokemuksen luomisen tueksi. Listan tavoitteena on tehdä käsitteistä helpommin lähestyttäviä ja muistuttaa kaikkia työyhteisön jäseniä konkreettisista mahdollisuuksista kehittää työyhteisöä organisaation arjessa.