Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Henkilöstön työhyvinvointi osana yrityksen viestintää: tutkimus päivittäistavarakaupan alan yrityksessä X

Ristolainen, Joni (2022)

 
Avaa tiedosto
Joni Ristolainen julkaisuversio.pdf (1.674Mt)
Lataukset: 


Ristolainen, Joni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824665
Tiivistelmä
Kommunikaatio ja toisten kanssa viestiminen ovat osa jokaisen yksilön arkea, niin vapaa-ajalla kuin töissäkin. Toimiva viestintä mahdollistaa onnistuneen vuorovaikutuksen yksilöiden välillä, antaa arvoa ja merkitystä toiminnalle sekä luo hyvinvointia. Loppujen lopuksi jokainen tarvitsee viestinnän luomaa vuorovaikutusta, palautteenantoa ja kehuja oman toimintansa ja jaksamisensa ylläpitämiseen.

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää viestinnän merkitystä yksilön työhyvinvoinnin kannalta, sekä kuinka mahdollistaa edellä mainitut viestinnän tehtävät. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona päivittäistavarakaupan alalla toimivalle yritykselle X. Tutkimuksen päätutkimusongelma käsittelee yrityksen sisäisen viestinnän merkitystä henkilöstön työtyytyväisyyteen, perehtymällä muun muassa yritysviestinnän eri osa-alueisiin ja tehtäviin. Keskeisessä osassa tutkimusta oli lisäksi yksilöiden tarve löytää arvoa ja merkitystä työstään, jonka yrityksen sisäinen viestintä onnistuessaan mahdollistaa. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu päivittäistavarakaupan toimialan kuvauksesta sekä yritysviestinnän teoriasta. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa hyödynnettiin ensin määrällistä kyselyä selvittämään taustaa yrityksessä X tapahtuvasta sisäisestä viestinnästä ja henkilöstötyytyväisyydestä. Vastausten pohjalta toteutettiin lisäksi täydentävä laadullinen haastattelu eräälle yrityksen X esihenkilöistä.

Tutkimustuloksista ilmeni, että sisäisen viestinnän osalta henkilöstön työhyvinvoinnin luomisessa keskeisessä asemassa ovat muun muassa esihenkilö, yleinen yhteisöllisyys sekä palautteen antaminen. Kyselytulosten osalta varsinkin palautteenantamisen merkitys korostui, ja sen todettiin olevan yksi suurimmista työtyytyväisyyttä luovista tekijöistä. Kehitysehdotuksissa korostetaankin palautteenantamista. Tämän lisäksi tuloksista tehtiin johtopäätös, että yrityksen X sisäisen viestinnän osalta sähköinen viestintä kaipaa toimenpiteitä. Yrityksen X sähköisen viestinnän osalta kehitysehdotukseksi todettiin sähköisen Teams-keskustelualustan käytön tehostaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste