Tukikeskustelu osana autismikuntoutusta lastensuojelussa
Piipponen, Amanda (2022)
Piipponen, Amanda
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tukikeskustelun hyödyntäminen autismikuntoutuksessa. Työelämän yhteistyötahona toimii Pirkanmaalainen lastensuojeluyksikkö. Opinnäytetyö on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimuskysymyksenä on, miten tukikeskustelulla voidaan tukea autisminkirjon omaavia lapsia ja nuoria elämänmuutoksissa. Tavoitteena on koota yhteen erilaisia tukikeskustelun mennetelmiä, joita yksikön henkilökunta voi hyödyntää.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vuoksi aineisto painottuu kirjoihin, artikkeleihin sekä muihin opinnäytetöihin. Kirjallisuutta on etsitty Tampereen kaupungin ja Kangasalan kirjastosta sekä Tampereen ammattikorkeakoulun omasta kirjastosta. Opinnäytetöitä etsitään Theseuksesta.
Aluksi yhteen kootaan avainsanoja ja -teemoja, joiden jälkeen aloitetaan teorialähtöinen sisältöanalyysi ja edetään tämän mukaan. Tällöin pystytään myös karsimaan aineistosta tarpeettomat menetelmät ja kokoamaan tarpeelliset menetelmät yhteen. Lisäksi tehdään lyhyt PowerPointin työelämän yhteistyötahon käyttöön.
Tukikeskustelu menetelmissä painottuu kommunikoinnin, avoimuuden, luottamuksen ja asiakaslähtöisyyden merkitys. Opinnäytetyöhön on myös koottu muutama esimerkki siitä, miten menetelmiä voidaan yhdistellä tukemaan toisiaan.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, miten vähän uutta tietoa tukikeskustelusta on. Ongelmaksi koitui myös saada tietoa nimenomaan autististen lasten ja nuorten kanssa hyödynnetyistä menetelmistä.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vuoksi aineisto painottuu kirjoihin, artikkeleihin sekä muihin opinnäytetöihin. Kirjallisuutta on etsitty Tampereen kaupungin ja Kangasalan kirjastosta sekä Tampereen ammattikorkeakoulun omasta kirjastosta. Opinnäytetöitä etsitään Theseuksesta.
Aluksi yhteen kootaan avainsanoja ja -teemoja, joiden jälkeen aloitetaan teorialähtöinen sisältöanalyysi ja edetään tämän mukaan. Tällöin pystytään myös karsimaan aineistosta tarpeettomat menetelmät ja kokoamaan tarpeelliset menetelmät yhteen. Lisäksi tehdään lyhyt PowerPointin työelämän yhteistyötahon käyttöön.
Tukikeskustelu menetelmissä painottuu kommunikoinnin, avoimuuden, luottamuksen ja asiakaslähtöisyyden merkitys. Opinnäytetyöhön on myös koottu muutama esimerkki siitä, miten menetelmiä voidaan yhdistellä tukemaan toisiaan.
Opinnäytetyötä tehdessä huomattiin, miten vähän uutta tietoa tukikeskustelusta on. Ongelmaksi koitui myös saada tietoa nimenomaan autististen lasten ja nuorten kanssa hyödynnetyistä menetelmistä.