Sosiaalisen median mahdollisuudet markkinoinnissa Case: Bluebird
Kinnunen, Mikko (2014)
Kinnunen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060211376
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia sosiaalisen median markkinointimahdollisuuksia yrityksille. Lisäksi tavoitteena oli löytää sopivat sosiaalisen median palvelut, joissa kohdeyritys voi toteuttaa markkinointiaan. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkaita sosiaalisen median palveluita, jotka tehostavat yrityksen markkinointia ja tuo sille lisänäkyvyyttä verkossa. Opinnäytetyön kohdeyritys oli newschool-lasketteluun erikoistunut jälleenmyyntiliike, Bluebird.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan markkinointiin verkossa nykypäivänä, sisältömarkki-nointiin ja sosiaalisen median etuihin markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, jossa oli myös laadullisia kysymyksiä. Kohderyhmäksi valittiin Bluebirdin Facebook-tykkääjät ja kysely julkaistiin Bluebirdin Facebook-sivulla. Kvantitatiivisten kysymyksillä selvitettiin, mitä eri sosiaalisen median palveluita kohderyhmä käyttää ja mihin niistä heidän mielestään yritykset sopivat. Laadullisilla kysymyksillä selvitettiin, minkälaista sisältöä kohderyhmä haluaa yritysten päivittävän palveluihin.
Kyselyn vastausten perusteella Bluebirdin sosiaalisen median markkinointiin valittiin Facebook, Instagram, Youtube ja Vimeo, Twitter ja keskustelupalstat. Tutkimuksessa tuodaan esille näiden palveluiden markkinointimahdollisuuksia ja esitetään, minkälaista sisältöä Bluebirdin kannattaa niihin kuhunkin julkaista. Facebook on tärkein sosiaalinen media markkinoinnissa, mutta etenkin Instagramin käyttöönotto olisi kannattavaa, koska sitä käytetään paljon kohderyhmän keskuudessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan markkinointiin verkossa nykypäivänä, sisältömarkki-nointiin ja sosiaalisen median etuihin markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella kyselylomakkeella, jossa oli myös laadullisia kysymyksiä. Kohderyhmäksi valittiin Bluebirdin Facebook-tykkääjät ja kysely julkaistiin Bluebirdin Facebook-sivulla. Kvantitatiivisten kysymyksillä selvitettiin, mitä eri sosiaalisen median palveluita kohderyhmä käyttää ja mihin niistä heidän mielestään yritykset sopivat. Laadullisilla kysymyksillä selvitettiin, minkälaista sisältöä kohderyhmä haluaa yritysten päivittävän palveluihin.
Kyselyn vastausten perusteella Bluebirdin sosiaalisen median markkinointiin valittiin Facebook, Instagram, Youtube ja Vimeo, Twitter ja keskustelupalstat. Tutkimuksessa tuodaan esille näiden palveluiden markkinointimahdollisuuksia ja esitetään, minkälaista sisältöä Bluebirdin kannattaa niihin kuhunkin julkaista. Facebook on tärkein sosiaalinen media markkinoinnissa, mutta etenkin Instagramin käyttöönotto olisi kannattavaa, koska sitä käytetään paljon kohderyhmän keskuudessa.