"Sen mielestä on kiva, kun mä tuun tänne, se tykkää musta": eläinavusteisten työmenetelmien soveltuvuus peruskouluikäisten lasten ja nuorten tunne- ja sosiaalisten taitojen harjoitteluun
Eerola, Laura (2022)
Eerola, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eläinavusteisten työmenetelmien soveltuvuutta työmenetelmänä lasten ja nuorten tunne- ja sosiaalisten taitoja harjoittelussa. Kiinnostus eläinavusteista työtä kohtaan on ollut jo useamman vuoden nousussa ja siitä kirjoitetaan paljon mediassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yhdeksää henkilöä, jotka olivat työssään käyttäneet eläinavusteisia menetelmiä. Eläiminä haastateltavilla oli ollut pääasiassa hevosia ja koiria. Haastateltavat olivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla oli koulutus siihen tehtävään, jossa he työskentelivät. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin ja lopuksi analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastatteluiden avulla onnistuttiin keräämään varsin runsas aineisto.
Tutkimustulosten mukaan eläinavusteiset menetelmät soveltuivat hyvin peruskouluikäisten lasten ja nuorten tunne- ja sosiaalisen taitojen harjoitteluun esimerkiksi tuomalla opiskeluun toiminnallisuutta, kehollisia harjoituksia, arjen taitojen opiskelua ja tunteiden ja tilanteiden ulkoistamista. Tutkimuksen tuloksista nousi esille myös se, mitä kaikkea on tärkeä ottaa huomioon eläinavusteista menetelmää käytettäessä.
Avainsanat Eläinavusteisuus, sosiaaliset taidot, tunnetaidot, lapset ja nuoret
Sivut 47 sivua ja liitteitä 3 sivua
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jota varten haastateltiin yhdeksää henkilöä, jotka olivat työssään käyttäneet eläinavusteisia menetelmiä. Eläiminä haastateltavilla oli ollut pääasiassa hevosia ja koiria. Haastateltavat olivat sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilla oli koulutus siihen tehtävään, jossa he työskentelivät. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin ja lopuksi analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Haastatteluiden avulla onnistuttiin keräämään varsin runsas aineisto.
Tutkimustulosten mukaan eläinavusteiset menetelmät soveltuivat hyvin peruskouluikäisten lasten ja nuorten tunne- ja sosiaalisen taitojen harjoitteluun esimerkiksi tuomalla opiskeluun toiminnallisuutta, kehollisia harjoituksia, arjen taitojen opiskelua ja tunteiden ja tilanteiden ulkoistamista. Tutkimuksen tuloksista nousi esille myös se, mitä kaikkea on tärkeä ottaa huomioon eläinavusteista menetelmää käytettäessä.
Avainsanat Eläinavusteisuus, sosiaaliset taidot, tunnetaidot, lapset ja nuoret
Sivut 47 sivua ja liitteitä 3 sivua