Suomen energia-alan yhtiöiden reaktiot Ukrainan sotaan ja niistä viestintä
Kuha, Miro (2022)
Lataukset:
Kuha, Miro
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924810
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka Suomen energia-alan yhtiöt reagoivat Ukrainan sodan alkamiseen ja miten asiasta viestittiin. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia toimenpiteitä yhtiöt tekivät Ukrainan sodan seurauksena, kuinka niistä viestittiin, millaisella aikataululla viestintä tapahtui ja miten viestinnässä toteutuivat lain asettamat vaatimukset.
Tutkimus rajattiin käsittelemään sellaisia Suomen energia-alan yhtiöitä, jotka ovat sodan alkaessa olleet tekemisissä venäläisten toimijoiden kanssa tai joiden toimintaan sota on erityisesti vaikuttanut. Rajauksella pyrittiin karsimaan pois sellaiset yhtiöt, joiden viestintä aiheesta oli vähäistä tai joiden toiminnasta ei olisi ollut saatavilla aiheeseen liittyvää informaatiota.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus oli luonteeltaan laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahdeksan kuukauden aikavälillä tapahtunutta yhtiöiden virallista viestintää, joka oli saatavilla yhtiökohtaisesti näiden verkkosivuilta.
Tutkimus toteutettiin tiiviillä aikavälillä syksyllä 2022. Osallisten yhtiöiden virallista viestintää seurattiin yhtiöiden verkkosivuillaan julkaisemien tiedotteiden kautta. Yhtiöiden verkkosivuilta kerätty informaatio saatiin 24.2.–24.10.2022 aikavälillä julkaistuista tiedotteista. Näistä tiedotteista ja niiden sisällöstä koottiin jokaiselle käsiteltävänä olleelle yhtiölle viestinnän aikajana, josta kävi ilmi mitä ja milloin yhtiö viesti julkisesti aiheesta. Yhtiöiden viestintää arvioitiin toteutuneen viestinnän sekä sitä koskevien lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden ja yleisten toimintamallien täyttymisen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat viestinnän painottuneen vahvasti ensimmäisen kahden kuukauden ajalle. Yhtiöiden julkaisemat tiedotteet noudattivat tietynlaista kaavaa. Ensin yhtiöt ilmoittivat ottavansa selvää mitä on tehtävissä. Tilanteen selvitessä yhtiöt alkoivat julkaista tilannepäivityksiä, joissa kerrottiin valitun toimintamallin toteutumisesta.
Tilanne on antanut Suomelle tilaisuuden venäläisestä energiasta irtautumiseen ja uusiin energiamuotoihin siirtymiseen. Aihe on erityisen ajankohtainen niin sodan ajan. Lisätutkimusmahdollisuudet aiheesta selkenevät vasta sodan loputtua, mutta tutkimuksessa käytettyä mallia voi soveltaa aiheen pitkäaikaisempaan tutkimiseen kokonaiskuvan luomiseksi.
Tutkimus rajattiin käsittelemään sellaisia Suomen energia-alan yhtiöitä, jotka ovat sodan alkaessa olleet tekemisissä venäläisten toimijoiden kanssa tai joiden toimintaan sota on erityisesti vaikuttanut. Rajauksella pyrittiin karsimaan pois sellaiset yhtiöt, joiden viestintä aiheesta oli vähäistä tai joiden toiminnasta ei olisi ollut saatavilla aiheeseen liittyvää informaatiota.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää ja tutkimus oli luonteeltaan laadullinen sisällönanalyysi. Tutkimuksessa tarkasteltiin kahdeksan kuukauden aikavälillä tapahtunutta yhtiöiden virallista viestintää, joka oli saatavilla yhtiökohtaisesti näiden verkkosivuilta.
Tutkimus toteutettiin tiiviillä aikavälillä syksyllä 2022. Osallisten yhtiöiden virallista viestintää seurattiin yhtiöiden verkkosivuillaan julkaisemien tiedotteiden kautta. Yhtiöiden verkkosivuilta kerätty informaatio saatiin 24.2.–24.10.2022 aikavälillä julkaistuista tiedotteista. Näistä tiedotteista ja niiden sisällöstä koottiin jokaiselle käsiteltävänä olleelle yhtiölle viestinnän aikajana, josta kävi ilmi mitä ja milloin yhtiö viesti julkisesti aiheesta. Yhtiöiden viestintää arvioitiin toteutuneen viestinnän sekä sitä koskevien lainsäädännössä asetettujen velvoitteiden ja yleisten toimintamallien täyttymisen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat viestinnän painottuneen vahvasti ensimmäisen kahden kuukauden ajalle. Yhtiöiden julkaisemat tiedotteet noudattivat tietynlaista kaavaa. Ensin yhtiöt ilmoittivat ottavansa selvää mitä on tehtävissä. Tilanteen selvitessä yhtiöt alkoivat julkaista tilannepäivityksiä, joissa kerrottiin valitun toimintamallin toteutumisesta.
Tilanne on antanut Suomelle tilaisuuden venäläisestä energiasta irtautumiseen ja uusiin energiamuotoihin siirtymiseen. Aihe on erityisen ajankohtainen niin sodan ajan. Lisätutkimusmahdollisuudet aiheesta selkenevät vasta sodan loputtua, mutta tutkimuksessa käytettyä mallia voi soveltaa aiheen pitkäaikaisempaan tutkimiseen kokonaiskuvan luomiseksi.