Urheiluseuran brändi, markkinointi ja sponsorointi : Case: Kokkolan Tiikerit Ry
Rekomaa, Rami (2022)
Rekomaa, Rami
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924814
Tiivistelmä
Nykypäivänä sponsorit ovat urheiluseuroille entistäkin tärkeämpi ominaisuus niiden toiminnassa, ja sponsorointisuhteet kehittyvät jatkuvasti. Sosiaalisen median hyödyntäminen sekä siellä erottuminen ja näkyminen ovat tärkeitä molemmille osapuolille yhteistyössä. Sponsorit vaativat yhä enemmän vastinetta panostukseensa, ja urheiluseurojen tulee keksiä uusia tapoja, miten markkinointia ja omaa brändiä tulisi hyödyntää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lentopallon Mestaruusliigassa pelaava lentopalloseura Kokkolan Tiikerit. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia Kokkolan Tiikereiden brändiä seuran näkökulmasta. Markkinoinnissa tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen mittaamista, ja sponsoroinnissa puolestaan pyrittiin löytämään vastaus siihen, miksi yritykset tekevät yhteistyötä Kokkolan Tiikereiden kanssa. Samalla haluttiin löytää uusia kehitysmalleja seuran toimintaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu johdannon lisäksi kolmen luvun teoriaosiosta, joissa käsiteltiin brändiin, markkinointiin ja sponsorointiin liittyviä asioita. Kolme viimeistä päälukua käsittelivät opinnäytetyön yhteydessä toteutettua kvalitatiivista tutkimuskyselyä, jotka suoritettiin yksitellen teemahaastatteluina kahdeksalle Kokkolan Tiikereiden sponsorille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurimmat syyt sille, miksi yritykset tukevat Tiikereitä, ovat paikallisuus, hyvän ja monipuolisen näkyvyyden saaminen, sekä hyvin toimiva yhteistyö. Tutkimuksen avulla saatiin brändin uudistamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen yhteistyössä uusia näkökulmia ja kehitysideoita.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lentopallon Mestaruusliigassa pelaava lentopalloseura Kokkolan Tiikerit. Tavoitteena opinnäytetyössä oli tutkia Kokkolan Tiikereiden brändiä seuran näkökulmasta. Markkinoinnissa tutkittiin sosiaalisen median hyödyntämistä ja sen mittaamista, ja sponsoroinnissa puolestaan pyrittiin löytämään vastaus siihen, miksi yritykset tekevät yhteistyötä Kokkolan Tiikereiden kanssa. Samalla haluttiin löytää uusia kehitysmalleja seuran toimintaan tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu johdannon lisäksi kolmen luvun teoriaosiosta, joissa käsiteltiin brändiin, markkinointiin ja sponsorointiin liittyviä asioita. Kolme viimeistä päälukua käsittelivät opinnäytetyön yhteydessä toteutettua kvalitatiivista tutkimuskyselyä, jotka suoritettiin yksitellen teemahaastatteluina kahdeksalle Kokkolan Tiikereiden sponsorille.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että suurimmat syyt sille, miksi yritykset tukevat Tiikereitä, ovat paikallisuus, hyvän ja monipuolisen näkyvyyden saaminen, sekä hyvin toimiva yhteistyö. Tutkimuksen avulla saatiin brändin uudistamiseen ja markkinoinnin kehittämiseen yhteistyössä uusia näkökulmia ja kehitysideoita.