Ammattilaisten kokemuksia Strategia -vanhempainohjauskurssista ja käsityksiä sen toteuttamisesta perhekeskuksessa
Haukilahti, Piia (2022)
Haukilahti, Piia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924773
Tiivistelmä
Vanhempainohjaus on yksi varhaisen tuen muoto adhd-diagnoosin saaneiden lasten vanhemmille. Se voi tarjota vanhemmille adhd:tä koskevaa tietoa, arkea ja myönteistä vuorovaikutusta tukevia keinoja sekä ryhmämuotoisena vertaisuutta samankaltaisessa elämäntilanteessa olevien kanssa.
Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa Strategia-vanhempainohjauskurssista, joka on ryhmämuotoinen menetelmä 4–12-vuotiaiden adhd-oireisten lasten vanhemmille. Sen lähtökohtina toimivat toimeksiantaja ADHD-liiton tarve lisätiedolle menetelmän käytöstä sekä lasten ja perheiden palvelujen kehittäminen perhekeskuksissa. Tutkimuksen tavoite oli kartoittaa Strategia-vanhempainohjauskursseja ohjaavien ammattilaisten kokemuksia menetelmästä ja ajatuksia sen hyödyntämisestä perhekeskuksessa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kursseja ohjannutta sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Teemahaastattelut toteutettiin verkossa. Teemat liittyivät ammattilaisten kokemuksiin Strategia-vanhempainohjauskurssista menetelmänä, näkemyksiin vanhempien kokemista hyödyistä sekä kurssien linkittymiseen muihin perheen palveluihin ja perhekeskukseen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.
Strategia-vanhempainohjauskurssia kuvattiin hyödylliseksi varhaisen tuen menetelmäksi. Vanhempien koettiin hyötyvän kurssista merkittävästi heti lapsen diagnoosin saamisen jälkeen. Asiakaslähtöisen työote, sekä suunnitelmallinen tiedottaminen ja kurssille ohjaaminen edistävät menetelmän käyttöä. Strategia-vanhempainohjauskurssin todettiin sopivan toteutettavaksi perhekeskuksissa. Sen käyttöä edistivät menetelmän ja perhekeskuksen yhtenevät tavoitteet sekä työyhteisön ja esihenkilöiden tuki. Estäviä tekijöitä olivat resurssihaasteet ja epäselvä perhekeskusorganisaatio. Johtamisen keinoin voidaan edistää menetelmän juurtumista perhekeskuksiin ja vähentää työntekijöiden kokemia haasteita.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuminen avaa tilaisuuksia Strategia-vanhempainohjauskurssien käytölle nykyistä laajemmin. Ammattilaisten visioissa kurssien toteuttaminen perhekeskuksissa mahdollistaa niiden suunnitelmallisempaa ja monipuolista järjestämistä sekä ammattilaisten keskinäistä tukea. Parhaimmillaan kurssit voivat tukea muuta monialaista yhteistyötä, jota perhekeskuksissa tehdään neuropsykiatristen asiakkaiden parissa. Strategia-vanhempainohjauskursseja koskeva jatkotutkimus on tarpeen, jotta saadaan lisää tietoa sen mahdollisuuksista ja merkityksestä osana adhd-oireisten lasten perheiden palveluja.
Parent education is an important early intervention method for adhd-children’s caregivers. It can provide adhd-related information, advice on everyday life and support positive communication in a family. In group setting it may also enable peer-support with those in the same kind of life situation.
The purpose of the study was to get information about Strategy parent education program, which is aimed at 4-12 years old adhd-children’s parents. Motives for the study were Finnish ADHD Association’s need to know more about the use of the method in Finland and the ongoing work to develop family centers. The association was also a partner of the study. The purpose of the study was to produce information about program instructors’ experiences overall and on how they felt it fit into family centers in Finland.
The study had qualitative research approach and the data was collected from six social- and heath care professionals via internet interviews. Thematic interview topics related to 1) professionals experiences and 2) insights on how parents experienced the method, and 3) professionals’ reflections on the method as a part of the service palette in family centers. Analysis was conducted by using inductive content analysis.
Professionals described the program as useful in early intervention. They felt the program benefited the parents significantly when they participated it soon after their child’s diagnosis. Client-oriented approach, systematic communication and active guidance to the service can support programs timely delivery.
Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa Strategia-vanhempainohjauskurssista, joka on ryhmämuotoinen menetelmä 4–12-vuotiaiden adhd-oireisten lasten vanhemmille. Sen lähtökohtina toimivat toimeksiantaja ADHD-liiton tarve lisätiedolle menetelmän käytöstä sekä lasten ja perheiden palvelujen kehittäminen perhekeskuksissa. Tutkimuksen tavoite oli kartoittaa Strategia-vanhempainohjauskursseja ohjaavien ammattilaisten kokemuksia menetelmästä ja ajatuksia sen hyödyntämisestä perhekeskuksessa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta kursseja ohjannutta sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Teemahaastattelut toteutettiin verkossa. Teemat liittyivät ammattilaisten kokemuksiin Strategia-vanhempainohjauskurssista menetelmänä, näkemyksiin vanhempien kokemista hyödyistä sekä kurssien linkittymiseen muihin perheen palveluihin ja perhekeskukseen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällön analyysin avulla.
Strategia-vanhempainohjauskurssia kuvattiin hyödylliseksi varhaisen tuen menetelmäksi. Vanhempien koettiin hyötyvän kurssista merkittävästi heti lapsen diagnoosin saamisen jälkeen. Asiakaslähtöisen työote, sekä suunnitelmallinen tiedottaminen ja kurssille ohjaaminen edistävät menetelmän käyttöä. Strategia-vanhempainohjauskurssin todettiin sopivan toteutettavaksi perhekeskuksissa. Sen käyttöä edistivät menetelmän ja perhekeskuksen yhtenevät tavoitteet sekä työyhteisön ja esihenkilöiden tuki. Estäviä tekijöitä olivat resurssihaasteet ja epäselvä perhekeskusorganisaatio. Johtamisen keinoin voidaan edistää menetelmän juurtumista perhekeskuksiin ja vähentää työntekijöiden kokemia haasteita.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuminen avaa tilaisuuksia Strategia-vanhempainohjauskurssien käytölle nykyistä laajemmin. Ammattilaisten visioissa kurssien toteuttaminen perhekeskuksissa mahdollistaa niiden suunnitelmallisempaa ja monipuolista järjestämistä sekä ammattilaisten keskinäistä tukea. Parhaimmillaan kurssit voivat tukea muuta monialaista yhteistyötä, jota perhekeskuksissa tehdään neuropsykiatristen asiakkaiden parissa. Strategia-vanhempainohjauskursseja koskeva jatkotutkimus on tarpeen, jotta saadaan lisää tietoa sen mahdollisuuksista ja merkityksestä osana adhd-oireisten lasten perheiden palveluja.
Parent education is an important early intervention method for adhd-children’s caregivers. It can provide adhd-related information, advice on everyday life and support positive communication in a family. In group setting it may also enable peer-support with those in the same kind of life situation.
The purpose of the study was to get information about Strategy parent education program, which is aimed at 4-12 years old adhd-children’s parents. Motives for the study were Finnish ADHD Association’s need to know more about the use of the method in Finland and the ongoing work to develop family centers. The association was also a partner of the study. The purpose of the study was to produce information about program instructors’ experiences overall and on how they felt it fit into family centers in Finland.
The study had qualitative research approach and the data was collected from six social- and heath care professionals via internet interviews. Thematic interview topics related to 1) professionals experiences and 2) insights on how parents experienced the method, and 3) professionals’ reflections on the method as a part of the service palette in family centers. Analysis was conducted by using inductive content analysis.
Professionals described the program as useful in early intervention. They felt the program benefited the parents significantly when they participated it soon after their child’s diagnosis. Client-oriented approach, systematic communication and active guidance to the service can support programs timely delivery.