Sydämen rytmihäiriöiden tunnistaminen elektrokardiografiasta : itsenäisesti perehdyttävä verkko-oppimateriaali alkuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille
Majamäki, Marika; Poutiainen, Anni (2022)
Majamäki, Marika
Poutiainen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924919
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tukea tulevien alkuvaiheen sairaanhoitajaopis- kelijoiden oppimaan elektrokardiografiasta tehtävää sydämen rytmihäiriöiden tunnistamista. Opinnäytetyö toteutui toiminnallisen tutkimustyönä, ja siinä tuotettu oppimateriaali on suunnattu Tampereen ammattikorkeakoulun opettajille ja opiskelijoille käytettäväksi. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä alkuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoiden ymmärrystä sydämen rytmihäiriöiden tulkinnasta ja lisätä varmuutta tunnistaa rytmihäiriöitä elektrokardiografiasta.
Hyvän verkko-oppimateriaalin sisältö ja oppimismenetelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista. PowerPoint-esitykset ovat tulleet jokapäiväisiksi työkaluiksi oppi- misessa. Myös monivalintatestit ovat hyvin yleisesti käytössä opetuksessa. Asianmukaisesti laadittujen kysymysten avulla, voidaan mitata tiedon ymmärtämistä ja soveltamista. Jotta voidaan tunnistaa rytmihäiriöitä, on tunnettava ensin sydämen normaali sähköinen toiminta. Sydämen sähköistä toimintaa voidaan tutkia elektrokardiografian eli EKG:n avulla. Elektrokardiografian luotettava rekisteröinti ja tulkinta, ovat sairaanhoitajalle tärkeitä taitoja, koska sairaanhoitajan pitää pystyä tunnistamaan EKG:n perusteella akuuttia hoitoa vaativia rytmihäiriötä ja osattava toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Kun sydämen normaali sähköinen toiminta tunnetaan, voidaan paremmin tunnistaa poikkeavia rytmejä eli rytmihäiriöitä. EKG on hyvin tärkeä osa sydämen tutkimisessa, siksi aiheen osaaminen ja käytännöntaitojen kehittäminen tulisi nähdä hyvin tärkeänä aiheena opetuksessa.
Tulevaisuudessa tulisi tutkia enemmän sairaanhoitajien kokemuksia EKG:n luotettavasta rekisteröimisestä ja tunnistamisesta, jotta näyttöön perustuvan tiedon pohjalta voitaisiin jatkossa kehittää osaamista ja potilasturvallisuutta.
Hyvän verkko-oppimateriaalin sisältö ja oppimismenetelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista. PowerPoint-esitykset ovat tulleet jokapäiväisiksi työkaluiksi oppi- misessa. Myös monivalintatestit ovat hyvin yleisesti käytössä opetuksessa. Asianmukaisesti laadittujen kysymysten avulla, voidaan mitata tiedon ymmärtämistä ja soveltamista. Jotta voidaan tunnistaa rytmihäiriöitä, on tunnettava ensin sydämen normaali sähköinen toiminta. Sydämen sähköistä toimintaa voidaan tutkia elektrokardiografian eli EKG:n avulla. Elektrokardiografian luotettava rekisteröinti ja tulkinta, ovat sairaanhoitajalle tärkeitä taitoja, koska sairaanhoitajan pitää pystyä tunnistamaan EKG:n perusteella akuuttia hoitoa vaativia rytmihäiriötä ja osattava toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Kun sydämen normaali sähköinen toiminta tunnetaan, voidaan paremmin tunnistaa poikkeavia rytmejä eli rytmihäiriöitä. EKG on hyvin tärkeä osa sydämen tutkimisessa, siksi aiheen osaaminen ja käytännöntaitojen kehittäminen tulisi nähdä hyvin tärkeänä aiheena opetuksessa.
Tulevaisuudessa tulisi tutkia enemmän sairaanhoitajien kokemuksia EKG:n luotettavasta rekisteröimisestä ja tunnistamisesta, jotta näyttöön perustuvan tiedon pohjalta voitaisiin jatkossa kehittää osaamista ja potilasturvallisuutta.