Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaslähtöisen verkkokaupan kehityssuunnitelma

Westerlund, Samuli (2022)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö viimeinen versio.pdf (1.017Mt)
Lataukset: 


Westerlund, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924896
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on malliltaan toiminnallinen ja se on tehty toimeksiantona Yritykselle X. Opinnäytetyön päätavoitteena on luoda asiakaslähtöinen kehityssuunnitelma Yritys X:n verkkokaupalle. Alatavoitteina on B2B-asiakkaiden ostopolun selkeyttäminen, asiakaskokemuksen parantaminen, verkkomyynnin lisääminen, tuotetietojen sekä ulkoasun kehittäminen ja rekisteröitymisen sujuvoittaminen.

Verkkokauppojen käyttö liiketoiminnassa on viime vuosina noussut sekä kehittynyt huomattavasti ja tulevaisuudessa suunta tulee mitä todennäköisimmin pysymään samana. Yritykset perustavat tai kehittävätkin omia verkkokauppojaan myynnin tueksi tai saadakseen lisämyyntiä. Hyvin toteutettu ja prosesseja automatisoitu verkkokauppamalli toimii B2B-liiketoiminassa ikään kuin ympäri vuorokauden toimivana tilausjärjestelmänä asiakkaalla. Parhaimmillaan verkkokauppa on myös personoitu jokaista asiakasta kohden, joilla voidaan saavuttaakin positiivisia asiakaskokemuksia erilaisten asiakastyytyväisyysmittausten myötä. Oikein luotu verkkokauppamalli voi olla yrityksille avain suureen asiakastyytyväisyyteen ja tämän myötä pidempiin asiakassuhteisiin sekä uskollisiin asiakkaisiin.

Toimeksiantoyrityksessä verkkokaupan toiminnalle on asetettu tiettyjä tavoitteita kuten asiakkaiden uusia rekisteröitymisiä vuositasolla, verkkokaupan myynnin osuus liikevaihdosta sekä kuukausikohtaisia sisäänkirjautumisia. Verkkokaupan kehittäminen on kohdeyrityksessä jo valmiiksi tärkeä kehityksenkohde sekä prioriteetti. Opinnäytetyöni aihe on kohdeyrityksessä sekä ylipäänsä yritysten välisessä liiketoiminnassa ajankohtainen ja tämän takia kehityssuunnitelmaa oli mielenkiintoista tehdä. Verkkokaupan osalta tärkeää on saada asiakkaille ymmärrys verkkokaupan toimivuudesta sekä luotettavuudesta. Verkkokauppaan on tarkoitus saada selkeyttä ja lisätä helppokäyttöisyyttä, jotta esimerkiksi rekisteröityminen tai tilausten tekeminen olisi asiakkaalle mahdollisimman mutkatonta.

Kehityssuunnitelmaa lähdin toteuttamaan tutustumalla tarkemmin kohdeyrityksen verkkokauppaan ja pyrin etsimään kehityskohtia, jotka perustuvat tekemääni tietoperustaan. Listasin myös ylös jo entuudestaan tuttuja kehityskohtia kohdeyrityksen verkkokaupasta, jotka olen jo aiemmin havainnut. Tämän lisäksi otin myös ylös muiden mielipiteitä ja näkemyksiä verkkokaupan toiminnallisuudesta. Laadin asiakaslähtöisen verkkokaupan kehityssuunnitelman Powerpointille ja kopioin diat työn loppuun liitteiksi. Jokaista sivua kohden on liitetty kaksi diaa.

Verkkokauppa aiheena on kiinnostanut itseäni paljon ja työn tekeminen kyseisestä aiheesta oli todella mielenkiintoista. Tietoperustaan tutustuminen useiden eri ammattilaisten näkemysten ja tietämyksien myötä lisäsi omaa ajattelua verkkokaupan toiminnallisuudesta liiketoiminnanprosessina.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste