Taitotaulujen pelillistäminen : hitti vai huti?
Mattelmäki, Jaakko (2022)
Mattelmäki, Jaakko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925015
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin taitotaulujen pelillistämisen mahdollisuutta ja tarvetta musiikkiopiston kontekstissa. Taitotaulut ovat väline oppimisprosessin seuraamiseen, ja ne otettiin käyttöön laajalti musiikkiopistoissa vuoden 2017 opetussuunnitelman myötä. Taitotauluissa tavoitteet on jaettu pieniin osatavoitteisiin, jolloin yksittäisen tavoitteen saavuttaminen on helpompaa kuin tavoitteena olevan kokonaisuuden.
Haasteena on, miten esittää taitotaulujen sisällöt oppilasta kiinnostavalla ja motivoivalla tavalla. Peli voisi olla yksi vaihtoehto. Kehitteillä oleva peli mahdollistaisi hauskalla tavalla välittömän palautteen antamisen ja pelillistäisi opiskelua musiikkiopistossa.
Pelin kehitys on kallista. Niinpä halusin tutkia, miten musiikkiopistojen opettajat ottavat vastaan tämän idean taitotaulujen pelillistämisestä, ennen kuin lähden toteuttamaan sitä. Olisivatko he valmiita kokeilemaan tai jopa maksamaan siitä?
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena kahdessa musiikkiopistossa. Vastausten perusteella voidaan todeta, että tämän tyyliselle pelille olisi kysyntää ja halua kokeilla sitä. Sen arveltiin motivoivan oppilaita nykyisiä taitotaulutaulukoita paremmin.
Haasteena on, miten esittää taitotaulujen sisällöt oppilasta kiinnostavalla ja motivoivalla tavalla. Peli voisi olla yksi vaihtoehto. Kehitteillä oleva peli mahdollistaisi hauskalla tavalla välittömän palautteen antamisen ja pelillistäisi opiskelua musiikkiopistossa.
Pelin kehitys on kallista. Niinpä halusin tutkia, miten musiikkiopistojen opettajat ottavat vastaan tämän idean taitotaulujen pelillistämisestä, ennen kuin lähden toteuttamaan sitä. Olisivatko he valmiita kokeilemaan tai jopa maksamaan siitä?
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena kahdessa musiikkiopistossa. Vastausten perusteella voidaan todeta, että tämän tyyliselle pelille olisi kysyntää ja halua kokeilla sitä. Sen arveltiin motivoivan oppilaita nykyisiä taitotaulutaulukoita paremmin.