Tarpeesta maksuun -prosessin kehittäminen Rauman kaupungilla
Leino, Sari (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Rauman kaupunki. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keskeiset kehittämisehdotukset tarpeesta maksuun -prosessin tehostamiseen ja sen suorituskyvyn mittaamiseen sekä yleiseen prosessin hallintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui toiminnanohjausjärjestelmään, prosesseihin, suorituskykyyn ja mittaamisen sekä prosessien johtamiseen ja kehittämiseen, jotka tukevat työn tavoitteen saavuttamista. Teoriaa hyödynnettiin opinnäytetyön tekemisessä vertaamalla sitä käytäntöön.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastatteluissa keskityttiin erityisesti nykyisen ostolaskuprosessin tyytyväisyyteen, haasteisiin sekä kehitysehdotuksiin. Tutkimusmenetelmillä saatiin selkeä ja yhtenäinen käsitys ostolaskuprosessin haasteista, joita olivat ostolaskujen puutteelliset ja virheelliset tiedot, ostolaskujen hyväksynnän myöhästyminen, ohjelman kankeus sekä automaation puute. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset esiteltiin empiirisen osuuden päätteeksi.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Haastateltavia valittiin ostolaskuprosessin eri vaiheista. Analysointitapa perustui sisällönanalyysiin, jonka avulla tunnistettiin yhdistäviä sanoja tai pääluokkia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi monia kehitysehdotuksia. Annetut kehittämisehdotukset liittyivät työn tekemiseen, ohjelman ominaisuuksiin, toimintatapojen uudistamiseen, ja prosessin sähköistämiseen. Ostolaskuprosessin kehittämistä voitaisiin saavuttaa muuttamalla toimintatapoja ja lisäämällä ohjeita. Tärkeimpiä tutkimuksen avulla tunnistettuja kehitysehdotuksia olivat toimintatapojen uudistaminen, lisäkoulutus ja automatisoinnin lisääminen. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui toiminnanohjausjärjestelmään, prosesseihin, suorituskykyyn ja mittaamisen sekä prosessien johtamiseen ja kehittämiseen, jotka tukevat työn tavoitteen saavuttamista. Teoriaa hyödynnettiin opinnäytetyön tekemisessä vertaamalla sitä käytäntöön.
Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Teemahaastatteluissa keskityttiin erityisesti nykyisen ostolaskuprosessin tyytyväisyyteen, haasteisiin sekä kehitysehdotuksiin. Tutkimusmenetelmillä saatiin selkeä ja yhtenäinen käsitys ostolaskuprosessin haasteista, joita olivat ostolaskujen puutteelliset ja virheelliset tiedot, ostolaskujen hyväksynnän myöhästyminen, ohjelman kankeus sekä automaation puute. Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset esiteltiin empiirisen osuuden päätteeksi.
Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Haastateltavia valittiin ostolaskuprosessin eri vaiheista. Analysointitapa perustui sisällönanalyysiin, jonka avulla tunnistettiin yhdistäviä sanoja tai pääluokkia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi monia kehitysehdotuksia. Annetut kehittämisehdotukset liittyivät työn tekemiseen, ohjelman ominaisuuksiin, toimintatapojen uudistamiseen, ja prosessin sähköistämiseen. Ostolaskuprosessin kehittämistä voitaisiin saavuttaa muuttamalla toimintatapoja ja lisäämällä ohjeita. Tärkeimpiä tutkimuksen avulla tunnistettuja kehitysehdotuksia olivat toimintatapojen uudistaminen, lisäkoulutus ja automatisoinnin lisääminen. Lisäksi opinnäytetyössä esitettiin mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.