Vastuullinen työkyvyn tuki (TYÖOTE) -hanke : kokemuksia uuden toimintamallin kehittämisestä Pirkanmaalla
Tähtinen, Tiina (2022)
Tähtinen, Tiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Vastuullinen työkyvyn tuki (TYÖOTE) -hankkeen toimintamalli ja hankekehittämisen eteneminen Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mistä lähtökohdista ja miten kehittämisprosessi on toteutunut hankkeeseen osallistuneiden arvioimana. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluin, joihin osallistui seitsemän hankkeen työryhmien työntekijää. Sisältö on analysoitu induktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen lähtökohdissa esiin nousi osallistujien tarve tunnistaa potilaan ympärillä oleva yhteistyöverkosto, syventää toimijoiden välistä yhteistyötä, lisätä omaa osaamistaan sekä jakaa tietoa muille ammattilaisille ja asiakkaille. Tavoitteena oli karsia hoidon päällekkäisyyksiä, selkiyttää työnjakoa, parantaa tiedonsiirtoa ja yhtenäistää hoitokäytäntöjä palveluiden parantamiseksi. Asiakaslähtöisyyden näkökulmasta esiin nousivat potilaiden ammattilaisille ilmaisemat tarpeet hoidon epäkohtien korjaamisesta, potilaan osallisuuden parantamisesta sekä työterveyshuollon tuesta sairastumisen jälkeen.
Kehittämisen toteutumista arvioitaessa yhteisen kehittämistyön koettiin olleen monialaista ja moniammatillista, kuitenkin perusterveydenhuollon rooli jäi työryhmässä näkymättömäksi. Yhteistyö oli toimivaa ja osallistujat kertoivat oppimisensa vahvistuneen vuoropuhelun avulla. Työn todettiin olleen asiakaslähtöistä ja kokemusasiantuntijan osallistuminen työryhmän toimintaan toi asiakkaan äänen kuuluviin.
Tulosten mukaan lähetekehittäminen oli onnistunut lähetteen sisällön ja käsittelyn osalta, kuitenkin teknisten yhteyksien rakentaminen oli hidasta ja viivästytti toimintamallin käyttöönottoa. Tuloksista nousi esiin oman työn ohella tehtävän kehittämistyön ja eri ammattilaisten aikataulujen yhteensovittamisen hankaluus.
Kehittämisen tuloksena aikaansaatiin entistä toimivampi ja suoraviivaisempi rintasyöpäpotilaan hoitoprosessi. Hoitoprosessin kehittäminen eteni suunnitellusti ja e-lähetekehittämistä lukuun ottamatta haastateltavat kokivat, että toiminnan tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä toimintaa TYÖOTE-toimintamallin laajentuessa Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä uusiin potilasryhmiin.
Asiasanat: TYÖOTE-hanke, palveluintegraatio, hoitoketju, rintasyöpä, työterveyshuolto
Tutkimuksen lähtökohdissa esiin nousi osallistujien tarve tunnistaa potilaan ympärillä oleva yhteistyöverkosto, syventää toimijoiden välistä yhteistyötä, lisätä omaa osaamistaan sekä jakaa tietoa muille ammattilaisille ja asiakkaille. Tavoitteena oli karsia hoidon päällekkäisyyksiä, selkiyttää työnjakoa, parantaa tiedonsiirtoa ja yhtenäistää hoitokäytäntöjä palveluiden parantamiseksi. Asiakaslähtöisyyden näkökulmasta esiin nousivat potilaiden ammattilaisille ilmaisemat tarpeet hoidon epäkohtien korjaamisesta, potilaan osallisuuden parantamisesta sekä työterveyshuollon tuesta sairastumisen jälkeen.
Kehittämisen toteutumista arvioitaessa yhteisen kehittämistyön koettiin olleen monialaista ja moniammatillista, kuitenkin perusterveydenhuollon rooli jäi työryhmässä näkymättömäksi. Yhteistyö oli toimivaa ja osallistujat kertoivat oppimisensa vahvistuneen vuoropuhelun avulla. Työn todettiin olleen asiakaslähtöistä ja kokemusasiantuntijan osallistuminen työryhmän toimintaan toi asiakkaan äänen kuuluviin.
Tulosten mukaan lähetekehittäminen oli onnistunut lähetteen sisällön ja käsittelyn osalta, kuitenkin teknisten yhteyksien rakentaminen oli hidasta ja viivästytti toimintamallin käyttöönottoa. Tuloksista nousi esiin oman työn ohella tehtävän kehittämistyön ja eri ammattilaisten aikataulujen yhteensovittamisen hankaluus.
Kehittämisen tuloksena aikaansaatiin entistä toimivampi ja suoraviivaisempi rintasyöpäpotilaan hoitoprosessi. Hoitoprosessin kehittäminen eteni suunnitellusti ja e-lähetekehittämistä lukuun ottamatta haastateltavat kokivat, että toiminnan tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittämällä toimintaa TYÖOTE-toimintamallin laajentuessa Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä uusiin potilasryhmiin.
Asiasanat: TYÖOTE-hanke, palveluintegraatio, hoitoketju, rintasyöpä, työterveyshuolto