Pandemian vaikutukset keskisuomalaisten yritysten asiakassuhteisiin
Hjelt, Johan (2022)
Hjelt, Johan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko koronakriisillä ollut vaikutuksia keskisuomalaisten yritysten asiakassuhteisiin. Työssä olevaa tutkimusaineistoa kerättiin B2B-myyntiä tekevien yritysten henkilökunnalta, joilla on työkokemusta samasta yrityksestä myös ennen koronakriisiä. Työntekijöitä haastateltiin teemahaastattelun mukaisesti ja haastattelun runkona käytettiin teoreettista viitekehystä. Tutkimuksen toteutus oli kvalitatiivinen ja haastattelu suoritettiin puolistrukturoidusti.
Haastateltavat toivat esiin, että koronakriisin vaikutukset ovat laimentuneet vuoden 2020 alusta 2022 loppupuolelle ja tilanne on monelta osin ennallistanut. Alkuvaiheessa kaikki fyysinen kanssakäyminen loppui kokonaan, mutta asiakkaat eivät enää välttele esimerkiksi tapahtumia. Keskeisimpänä muutoksena voidaan kuitenkin mainita etäyhteyksien arkipäiväistyminen ja kasvokkain tapahtuneen myynnin vähentyminen. Yritykset ovat myös motivoituneita seuraamaan teknologisia mahdollisuuksia jatkossa.
Haastateltavat toivat esiin, että koronakriisin vaikutukset ovat laimentuneet vuoden 2020 alusta 2022 loppupuolelle ja tilanne on monelta osin ennallistanut. Alkuvaiheessa kaikki fyysinen kanssakäyminen loppui kokonaan, mutta asiakkaat eivät enää välttele esimerkiksi tapahtumia. Keskeisimpänä muutoksena voidaan kuitenkin mainita etäyhteyksien arkipäiväistyminen ja kasvokkain tapahtuneen myynnin vähentyminen. Yritykset ovat myös motivoituneita seuraamaan teknologisia mahdollisuuksia jatkossa.