Markkinointisuunnitelma; case Parturi-Kampaamo Kehys
Lankinen, Samuli (2022)
Lankinen, Samuli
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524171
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman tekeminen kohdeyritykselle. Sen tarkoituksena oli luoda kohdeyritykselle käsikirjana toimiva markkinointisuunnitelma. Toimeksianto lähti yrittäjän toiveesta, sillä koh-deyritykselle markkinoinnin tekeminen oli uusi asia.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena, ja siinä käytiin markkinointisuunnitelmaan liittyviä yrityksen ana-lyysejä, 7 p-mallia sekä kohdeyrityksen SWOT-analyysiä. Teoriaosuus tehtiin markkinointisuunnitelmaan liitty-vistä tärkeimmistä osa-alueista, ja toiminnallisessa osuudessa käytiin jatkuvaa keskustelua yrittäjän kanssa. Toiminnallisessa osuudessa myös vertailtiin teoriaosuutta kohdeyrityksen toimintaan, sekä luotiin yritykselle SWOT-analyysi, jotta ymmärrettiin kilpailukeinoja ja kilpailuetuja paremmin. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi viisi keinoa luoda digitaalista markkinointia.
Markkinointisuunnitelma saatiin luotua ympäristöanalyysien sekä 7 p-mallin avulla. Myös digitaalisten kana-vien mukana tuomat mahdollisuudet ovat käyty työssä läpi viiden keinon mukaisesti. Lopputuloksena saatiin hyvä markkinointisuunnitelma, jonka avulla kohdeyrityksen on helppo aloittaa markkinoinnin tekeminen. Vies-tintäkanavat valittiin huolellisesti niin, että eri kohderyhmiä varten luotu viestintä tehdään oikeissa kanavissa.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena, ja siinä käytiin markkinointisuunnitelmaan liittyviä yrityksen ana-lyysejä, 7 p-mallia sekä kohdeyrityksen SWOT-analyysiä. Teoriaosuus tehtiin markkinointisuunnitelmaan liitty-vistä tärkeimmistä osa-alueista, ja toiminnallisessa osuudessa käytiin jatkuvaa keskustelua yrittäjän kanssa. Toiminnallisessa osuudessa myös vertailtiin teoriaosuutta kohdeyrityksen toimintaan, sekä luotiin yritykselle SWOT-analyysi, jotta ymmärrettiin kilpailukeinoja ja kilpailuetuja paremmin. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi viisi keinoa luoda digitaalista markkinointia.
Markkinointisuunnitelma saatiin luotua ympäristöanalyysien sekä 7 p-mallin avulla. Myös digitaalisten kana-vien mukana tuomat mahdollisuudet ovat käyty työssä läpi viiden keinon mukaisesti. Lopputuloksena saatiin hyvä markkinointisuunnitelma, jonka avulla kohdeyrityksen on helppo aloittaa markkinoinnin tekeminen. Vies-tintäkanavat valittiin huolellisesti niin, että eri kohderyhmiä varten luotu viestintä tehdään oikeissa kanavissa.