Sosiaalisen jet lagin tunnettuus yrittäjien keskuudessa
Salo, Oona (2022)
Salo, Oona
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ilmiötä sosiaalinen jet lag ja tämän ilmiön tunnettuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää ihmisten mielenkiintoa sosiaalista jet lagia kohtaan ja auttaa ymmärtämään sosiaalista jet lagia kokonaisuudessaan. Sosiaalinen jet lag tarkoittaa ilmiötä, joka aiheutuu, kun ihmisen sisäiset kellot käyvät epätahdissa ympärillä olevan yhteiskunnan kellon kanssa.
Työn näkökulmana on yrittäjyys. Ilmiö on uusi ja ajankohtainen sekä tulevaisuudessa vielä isompi ongelma yhteiskunnassa. Digitaalisuus lisääntyy jatkuvasti, ja vuorotyöt yleistyvät. Toimenpiteet, joilla ihmiset saavat ymmärryksen sosiaalisesta jet lagista on vielä mysteeri, mutta kuitenkin yleisesti medioissa tiedottaminen auttaisi tähän.
Tutkimuksen aineisto koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee sosiaalisen jet lagin kokonaisuutta, ja tutkimusosiosta. Tutkimusmenetelmänä toimii kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen analyysimenetelmät ovat tilastolliset menetelmät. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi seitsemän kysymystä. Ensimmäiset kolme kysymystä ovat taustakysymyksiä, ja loput neljä kysymystä tutkimuskysymyksiä. Kyselylomake keräsi 57 vastausta, joista 39 vastaajaa oli yrittäjiä ja loput 18 vastaajaa olivat ei-yrittäjiä. Tutkimuksessa ver-taillaan yrittäjien ja ei-yrittäjien vastauksia. Kyselylomake toteutettiin lokakuussa 2022. Kyselylomakkeeseen kerättiin vastauksia kahden viikon ajan.
Tutkimuksen hypoteesi on, että sosiaalisen jet lagin tunnettuus on heikko. Tutkimus vastasi hypoteesiin todistaen, että tunnettuus on heikko. Yrittäjät tunnistivat ilmiön sosiaalinen jet lag paremmin kuin ei-yrittäjät. Kuitenkin vain pieni prosenttimäärä tuntee ilmiön sosiaalinen jet lag kokonaisuudessaan.
Johtopäätökset perustuvat tutkimuksen tulokseen, joka oli, että ilmiö sosiaalinen jet lag tunnetaan heikosti. Ymmärrys ilmiön merkityksestä auttaa ihmisiä ennakoimaan asioista, jotka aiheuttavat sosiaalista jet lagia.
Työn näkökulmana on yrittäjyys. Ilmiö on uusi ja ajankohtainen sekä tulevaisuudessa vielä isompi ongelma yhteiskunnassa. Digitaalisuus lisääntyy jatkuvasti, ja vuorotyöt yleistyvät. Toimenpiteet, joilla ihmiset saavat ymmärryksen sosiaalisesta jet lagista on vielä mysteeri, mutta kuitenkin yleisesti medioissa tiedottaminen auttaisi tähän.
Tutkimuksen aineisto koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee sosiaalisen jet lagin kokonaisuutta, ja tutkimusosiosta. Tutkimusmenetelmänä toimii kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen analyysimenetelmät ovat tilastolliset menetelmät. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, joka sisälsi seitsemän kysymystä. Ensimmäiset kolme kysymystä ovat taustakysymyksiä, ja loput neljä kysymystä tutkimuskysymyksiä. Kyselylomake keräsi 57 vastausta, joista 39 vastaajaa oli yrittäjiä ja loput 18 vastaajaa olivat ei-yrittäjiä. Tutkimuksessa ver-taillaan yrittäjien ja ei-yrittäjien vastauksia. Kyselylomake toteutettiin lokakuussa 2022. Kyselylomakkeeseen kerättiin vastauksia kahden viikon ajan.
Tutkimuksen hypoteesi on, että sosiaalisen jet lagin tunnettuus on heikko. Tutkimus vastasi hypoteesiin todistaen, että tunnettuus on heikko. Yrittäjät tunnistivat ilmiön sosiaalinen jet lag paremmin kuin ei-yrittäjät. Kuitenkin vain pieni prosenttimäärä tuntee ilmiön sosiaalinen jet lag kokonaisuudessaan.
Johtopäätökset perustuvat tutkimuksen tulokseen, joka oli, että ilmiö sosiaalinen jet lag tunnetaan heikosti. Ymmärrys ilmiön merkityksestä auttaa ihmisiä ennakoimaan asioista, jotka aiheuttavat sosiaalista jet lagia.