Developing 2D games using Unity 4.3
Suvanto, Henri (2014)
Suvanto, Henri
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Unityn uudessa 4.3 versiossa julkaistuja kaksiulotteisten pelien kehitystyökaluja ja ominaisuuksia sekä tarjota kirjoitettua tietoa uusista ominaisuuksista suomeksi. Älypuhelimien ja tablettien suosio on kasvattanut kysyntää kaksiulotteisille peleille joka on samalla myös kasvattanut tarvetta erilaisille ratkaisuille kaksiulotteisten pelien kehittämiseen. Tutkimuksen sisältö voisi auttaa aloittavia pelinkehittäjiä oppimaan enemmän Unityn käyttämisestä ja erityisesti Unityn uusista kaksiulotteistan pelien kehitystyökaluista.
Tutkimuksen aikana kaikkia uusia Unityn esittelemiä ominaisuuksia testattiin ja opiskeltiin lukemalla Unityn verkkodokumentaatiota. Tärkeimmistä ja hyödyllisimmistä ominaisuuksista kehitettiin sitten niitä esittelevä demo. Demo tehtiin tutoriaalina joka tarjoaa tuleville pelinkehittäjille tietoa miten käyttää Unityn uusia ominaisuuksia ja mitkä ovat niiden toimintaperiaatteet. Lisäksi koska suurin osa olemassa olevasta materiaalista koskien pelinkehitystä Unityllä on tarjolla vain englanniksi, kehitettiin toinen demo josta kirjoitettiin suomenkielinen tutoriaali.
Molemmat demot toteutettiin onnistuneesti ja ne esittelivät sekä käyttivät monia uusista ominaisuuksita helposti ymmärrettävällä tavalla. Kaikki demoissa käytetty materiaali tehtiin erityisesti tähän tarkoitukseen.
Toista demoa, jota suomalaiset opiskelijat voisivat käyttää opiskellessaan pelinkehitystä, voisi jatkokehittävää selittämään joitain Unityn elementtejä tarkemmin. Tällä hetkellä tutoriaalin seuraaminen vaatii pohjatietoa Unitystä ja ei välttämättä ole helposti ymmärrettävä kaikille.
Tutkimuksen aikana kaikkia uusia Unityn esittelemiä ominaisuuksia testattiin ja opiskeltiin lukemalla Unityn verkkodokumentaatiota. Tärkeimmistä ja hyödyllisimmistä ominaisuuksista kehitettiin sitten niitä esittelevä demo. Demo tehtiin tutoriaalina joka tarjoaa tuleville pelinkehittäjille tietoa miten käyttää Unityn uusia ominaisuuksia ja mitkä ovat niiden toimintaperiaatteet. Lisäksi koska suurin osa olemassa olevasta materiaalista koskien pelinkehitystä Unityllä on tarjolla vain englanniksi, kehitettiin toinen demo josta kirjoitettiin suomenkielinen tutoriaali.
Molemmat demot toteutettiin onnistuneesti ja ne esittelivät sekä käyttivät monia uusista ominaisuuksita helposti ymmärrettävällä tavalla. Kaikki demoissa käytetty materiaali tehtiin erityisesti tähän tarkoitukseen.
Toista demoa, jota suomalaiset opiskelijat voisivat käyttää opiskellessaan pelinkehitystä, voisi jatkokehittävää selittämään joitain Unityn elementtejä tarkemmin. Tällä hetkellä tutoriaalin seuraaminen vaatii pohjatietoa Unitystä ja ei välttämättä ole helposti ymmärrettävä kaikille.