Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokaupan käytettävyys ja muuttuvat konventiot: Leikkien.fi verkkokaupan päivitysprojekti

Pennanen, Kaisa (2022)

 
Avaa tiedosto
Pennanen_Kaisa.pdf (1.576Mt)
Lataukset: 


Pennanen, Kaisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025249
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus perehtyä verkkokaupan kasvuun yleisesti, sekä muutoksiin asiakkaiden käyttämissä teknologioissa. Niistä voidaan opinnäytetyön perusteella sanoa, että verkkokauppa on myyntikanavana kasvanut tasaisen vauhdikkaasti, pandemiavuosina kehitystä kiihdyttäen. Lisäksi jo suurin osa verkko-ostoista tehdään mobiililaitteilla.

Lisäksi tutkittiin käyttöliittymien responsiivista suunnittelua ja käytettävyyttä sekä niiden toteutumista verkkokaupoissa. Perehdyttiin nimenomaan mobiililaitteiden käytettävyydelle asettamiin haasteisiin sekä responsiivisen suunnittelun vahvuuksiin ja heikkouksiin. Havaittiin responsiivisen suunnittelun olevan toimiva tapa skaalata verkkosivujen tai -kaupan sisältö ja ulkoasu erilaisille laitteille sopivaksi.

Projektia varten selvitettiin myös digitaalisen palvelun suunnitteluprosessin vaiheita. Niitä sovellettiin omaan projektiin luovasti yhdistellen.

Opinnäytetyön projektiosion tavoitteena oli päivittää kasvavan Leikkien.fi -verkkokaupan ulkoasua ja käytettävyyttä mobiilikäyttäjät paremmin huomioiviksi. Asiakkaan kanssa ideoitiin ja käytiin läpi verkkokaupan haasteita. Lisäksi mobiiliverkkokaupan käyttäjille tehdyn käyttäjätutkimuksen avulla ongelmakohtia saatiin hyvin paikannettua.

Ulkoasua raikastettiin ja käytettävyyttä parannettiin ottamalla huomioon mm. käyttäjätutkimuksessa saatu palaute. Ostopolkua pyrittiin tekemään mutkattomammaksi ja verkkokaupan käyttö helpoksi ja intuitiiviseksi.

Projektin päätteeksi tehtiin vielä uusi käyttäjätutkimus, jonka tulosten perusteella pääteltiin projektin onnistuneen tavoitteissaan. Kehityskohteitakin toki tutkimuksessa löytyi ja niiden pohjalta kehitystyötä on hyvä jatkaa tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste