Rakentamisen työturvallisuus : työturvallisuuden läheltä piti -tilanteiden välttäminen tilaajan näkökulmasta
Villman, Minna (2022)
Villman, Minna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025239
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin työmaiden läheltä piti -tilanteet työturvallisuusnäkökulmasta painottuen tilaajaan vastuut ja vaatimukset urakka-asiakirjoissa sekä lainsäädännön määrittämä työturvallisuuden huomioiminen. Opinnäytetyössä käytetään tutkimuksellista otetta käyttäen dokumenttiaineistoja ja niiden analyysejä. Työ on rajattu neljäänkymmeneen rakennuskohteeseen ja niihin liittyvään aineistoon, urakkasopimuksiin (n = 22) kohteesta ja työmaapöytäkirjoihin (n = 329). Tukena on käytetty tilaajanvastuu- ja työturvallisuuslakia sekä valtioneuvoston asetusta rakennustyön turvallisuudesta. Materiaalin on kerännyt Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolin opiskelijat keväällä 2019. Kohteista tarkastettiin työmaakokouspäiväkirjat ja urakkasopimukset tilastoitiin läheltä piti - tilanteet, sekä urakkasopimuksissa määritetyt vastuut työturvallisuudesta.
Työmaapöytäkirjojen mukaan läheltä piti -tilanteita oli yksitoista kappaletta yhdeksässä eri hankkeessa, neljässä talonrakennushankkeessa ja viidessä infrahankkeessa. Infrarakentamisen (työmaapöytäkirjoja 122) osalta läheltä piti -tilanteita seitsemän (5,7%) kappaletta ja talonrakentamisen (työmaapöytäkirjoja 207) osalta neljä (2%) kappaletta. Tilaajan työturvallisuuteen liittyvät merkinnät olivat 159 pöytäkirjassa (48%), 29:ssä hankkeessa (72,5,%). Työturvallisuuteen vaikuttavia asioita oli kirjattu 17:ssa eri kohteessa (42,5 %). Työturvallisuuteen liittyvä merkitä löytyi 40:stä (12,2%) pöytäkirjasta. Työturvallisuus mainintoja tilaajan tekemänä oli 159:ssä kokouksessa (48%), yhteensä 29:ssä (72,5%) hankkeessa. Urakkasopimuksissa oli rakennuttajan laatimat turvallisuusasiakirjat. Urakkasopimukset perustuivat yleisiin sopimusehtoihin YSE. Urakkasopimuksissa määritettiin pääurakoitsija vastaamaan työturvallisuudesta.
Tilaaja asettaa työturvallisuustavoitteet. Tavoitteet voidaan määrittää tiukemmiksi kuin lait ja asetukset määrittävät. Suunnittelijaa voi vaatia tekemään turvallisuustarkastelua suunnitelmilleen jo tarjouspyyntövaiheessa. Tilaajan näkökulmasta voidaan tämän tutkimuksen osalta osoittaa, että infra- ja rakennushankkeen työmaakokouksissa tilaaja voi vaatia kiinnittämään huomiota parempaan työturvallisuuteen. Tilaaja voi vaikuttaa suuresti työmaan turvallisuuteen valitsemalla rakennuttajan, joka on ammattitaitoinen ja tiedostaa hyvän työturvallisuuden merkityksen huolehtimalla kokonaisvaltaisesti koko työmaan turvallisuudesta. Läheltä piti -tilanteet on huomioitava vaarojen ja riskien arvioinnissa. Työmaan turvallinen toteutus vaatii kaikilta rakentamisprojektiin osallistuvilta saumatonta ja hyvää yhteistyötä. Työn tuloksia voi tilaaja hyödyntää urakka-asiakirjoja laadittaessa. The thesis explored near-miss incidents on constructions sites from an occupational safety perspective, weighting the responsibilities and requirements of the subscriber in the contracting documents and the consideration of safety at work as defined by the legislation. The thesis is bases on documentary materials and their analyses. The work is limited to 40 construction sites and related materials, contracting contracts for 22 sites and 329 pc of site protocols. The Subscriber Responsibility and Safety Act and the Government Regulation on the Safety of Construction Work were used to support. The material was collected by students at the Master School in spring 2019. The focus of study was as well as site meeting diaries and contracting contracts as well as statistics on near -miss incidents, as well as the responsibilities set out in the contracting contracts for occupational safety.
According to the site protocols, there were eleven cases of near-miss incidents in nine different projects, four house building projects and five infrared projects. In the case of infrastructure construction (122 paragraphs of the site protocols), there were seven (5.7%) cases of near-miss incidents and in the construction of houses (207 pieces of site protocols), four (2%) cases. There were subscriber occupational safety entries in 159 (48%) minutes, 29 (72.5%) projects. Issues affecting occupational safety had been recorded on 17 (42.5%) different sites. The occupational safety mark was found in 40 (12.2%) minutes. Occupational safety entries were made by the subscriber in 159 (48%) meetings, a total of 29 (72.5%) projects. Contracting contracts had security documents drawn up by the builder. They were based on general contractual terms YSE, and the general contractor was assigned to be responsible for occupational safety.
The subscriber sets the goals for occupational safety. The goals can be determined to be more stringent than the laws and regulations determine. The designer may be required to conduct a safety review of their plans as early as the tendering stage. From the subscriber's perspective, with regard to this study, it can be shown that in the infrastructure and construction project site meetings the subscriber may require attention to better occupational safety. The subscriber can greatly influence the safety of the plan by selecting a builder who is skilled and aware of the importance of good safety at work by comprehensively taking care of the safety of the entire plan. near-miss incidents should be taken into account when assessing hazards and risks. The safe implementation of the plan requires seamless and good cooperation from all those involved in the construction project. The results of the work can be used by the subscriber when drawing up contracting documents.
Työmaapöytäkirjojen mukaan läheltä piti -tilanteita oli yksitoista kappaletta yhdeksässä eri hankkeessa, neljässä talonrakennushankkeessa ja viidessä infrahankkeessa. Infrarakentamisen (työmaapöytäkirjoja 122) osalta läheltä piti -tilanteita seitsemän (5,7%) kappaletta ja talonrakentamisen (työmaapöytäkirjoja 207) osalta neljä (2%) kappaletta. Tilaajan työturvallisuuteen liittyvät merkinnät olivat 159 pöytäkirjassa (48%), 29:ssä hankkeessa (72,5,%). Työturvallisuuteen vaikuttavia asioita oli kirjattu 17:ssa eri kohteessa (42,5 %). Työturvallisuuteen liittyvä merkitä löytyi 40:stä (12,2%) pöytäkirjasta. Työturvallisuus mainintoja tilaajan tekemänä oli 159:ssä kokouksessa (48%), yhteensä 29:ssä (72,5%) hankkeessa. Urakkasopimuksissa oli rakennuttajan laatimat turvallisuusasiakirjat. Urakkasopimukset perustuivat yleisiin sopimusehtoihin YSE. Urakkasopimuksissa määritettiin pääurakoitsija vastaamaan työturvallisuudesta.
Tilaaja asettaa työturvallisuustavoitteet. Tavoitteet voidaan määrittää tiukemmiksi kuin lait ja asetukset määrittävät. Suunnittelijaa voi vaatia tekemään turvallisuustarkastelua suunnitelmilleen jo tarjouspyyntövaiheessa. Tilaajan näkökulmasta voidaan tämän tutkimuksen osalta osoittaa, että infra- ja rakennushankkeen työmaakokouksissa tilaaja voi vaatia kiinnittämään huomiota parempaan työturvallisuuteen. Tilaaja voi vaikuttaa suuresti työmaan turvallisuuteen valitsemalla rakennuttajan, joka on ammattitaitoinen ja tiedostaa hyvän työturvallisuuden merkityksen huolehtimalla kokonaisvaltaisesti koko työmaan turvallisuudesta. Läheltä piti -tilanteet on huomioitava vaarojen ja riskien arvioinnissa. Työmaan turvallinen toteutus vaatii kaikilta rakentamisprojektiin osallistuvilta saumatonta ja hyvää yhteistyötä. Työn tuloksia voi tilaaja hyödyntää urakka-asiakirjoja laadittaessa.
According to the site protocols, there were eleven cases of near-miss incidents in nine different projects, four house building projects and five infrared projects. In the case of infrastructure construction (122 paragraphs of the site protocols), there were seven (5.7%) cases of near-miss incidents and in the construction of houses (207 pieces of site protocols), four (2%) cases. There were subscriber occupational safety entries in 159 (48%) minutes, 29 (72.5%) projects. Issues affecting occupational safety had been recorded on 17 (42.5%) different sites. The occupational safety mark was found in 40 (12.2%) minutes. Occupational safety entries were made by the subscriber in 159 (48%) meetings, a total of 29 (72.5%) projects. Contracting contracts had security documents drawn up by the builder. They were based on general contractual terms YSE, and the general contractor was assigned to be responsible for occupational safety.
The subscriber sets the goals for occupational safety. The goals can be determined to be more stringent than the laws and regulations determine. The designer may be required to conduct a safety review of their plans as early as the tendering stage. From the subscriber's perspective, with regard to this study, it can be shown that in the infrastructure and construction project site meetings the subscriber may require attention to better occupational safety. The subscriber can greatly influence the safety of the plan by selecting a builder who is skilled and aware of the importance of good safety at work by comprehensively taking care of the safety of the entire plan. near-miss incidents should be taken into account when assessing hazards and risks. The safe implementation of the plan requires seamless and good cooperation from all those involved in the construction project. The results of the work can be used by the subscriber when drawing up contracting documents.