Taustatutkimus yritys X:n intranetin uudistamisen tueksi
Isopoussu, Teemu (2022)
Isopoussu, Teemu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025329
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on toimeksiantaja yritys X. Toimeksiantajaorganisaatio on uudistamassa intranetinsä kokonaisvaltaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten toimeksiantajaorganisaatiossa voidaan kehittää työyhteisöviestintää intranetin näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin työyhteisöviestinnän kehittämisen edellytyksiin ja kuvattiin, millainen on toimiva intranet. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista intranetiä ja sen luomia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus toimeksiantajaorganisaation henkilöstölle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nykyisen intranetin käyttötarkoituksia, vahvuuksia ja kehityskohteita. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin toimeksiantajaorganisaation henkilöstön näkemyksiä sosiaalisemmasta intranetistä. Kyselytutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-kyselytyökalun avulla.
Tietoperustan ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia Asiantuntijaorganisaatiolle uuden intranetin suunnittelun tueksi.
Opinnäytetyö ei ota kantaa intranetin tekniseen toteutukseen, rakenteeseen tai ulkoasuun. Opinnäytetyössä ei myöskään huomioida toimeksiantajaorganisaation mahdollisia muita viestintäkanavia tai -välineitä.
Opinnäytetyön tietoperustassa perehdyttiin työyhteisöviestinnän kehittämisen edellytyksiin ja kuvattiin, millainen on toimiva intranet. Lisäksi tietoperustassa käsiteltiin sosiaalista intranetiä ja sen luomia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyössä suoritettiin kyselytutkimus toimeksiantajaorganisaation henkilöstölle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää nykyisen intranetin käyttötarkoituksia, vahvuuksia ja kehityskohteita. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin toimeksiantajaorganisaation henkilöstön näkemyksiä sosiaalisemmasta intranetistä. Kyselytutkimuksessa käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-kyselytyökalun avulla.
Tietoperustan ja kyselytutkimuksen tulosten perusteella luotiin kehitysehdotuksia Asiantuntijaorganisaatiolle uuden intranetin suunnittelun tueksi.
Opinnäytetyö ei ota kantaa intranetin tekniseen toteutukseen, rakenteeseen tai ulkoasuun. Opinnäytetyössä ei myöskään huomioida toimeksiantajaorganisaation mahdollisia muita viestintäkanavia tai -välineitä.