Työyhteisömuotoilun palvelukonsepti : palvelukonseptin kehittäminen asiakaslähtöisesti
Jokisalo, Niko; Ponkiniemi, Miia (2022)
Jokisalo, Niko
Ponkiniemi, Miia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025297
Tiivistelmä
Menestyvän liiketoiminnan ytimessä on osaava, sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö. Yritysten on tärkeää hyödyntää henkilöstön osaamista ja olemassa olevaa potentiaalia saavuttaakseen strategisia tavoitteitaan yhtenäisenä organisaationa. Organisaatiot elävät nykypäivänä jatkuvassa muutoksessa, joka vaatii vuorovaikutuksen rakentamista, yhteisen ymmärryksen saavuttamista sekä työkaluja ja selkeän prosessin. Näiden avulla muutos saadaan kuljetettua menestyksekkäästi läpi organisaation. Opinnäytetyössä kehitettiin työyhteisömuotoilun palvelukonseptia, jonka tarkoituksena on tukea organisaatioita kasvun, kehityksen sekä muutoksen saralla. Opinnäytetyö rakennettiin toimeksiantajayrityksen tarpeista lähtöisin, tukemaan ja kirkastamaan työyhteisömuotoilun palvelukonseptin kehittämistä asiakaslähtöisempään suuntaan. Asiakasymmärryksen kasvattamisen kautta luotiin käsikirja palvelukonseptille.
Palvelukonseptin teoreettisena viitekehyksenä nostettiin esiin monia johtamiseen ja työtekijäkokemukseen vaikuttavia elementtejä. Kehittämistyön prosessi muotoiltiin palvelumuotoilun keinoin asiakasymmärryksen tiedonkeruun, sen jäsentämisen, ideoinnin sekä konseptoinnin työkaluista. Palvelumuotoilu prosessin avulla, saavutettiin kasvatetun asiakasymmärryksen pohjalta toteutettu työyhteisömuotoilun käsikirja. Siinä tuotiin esille työyhteisömuotoilun ydinajatukset, palvelun tarve ja soveltuvuus, työkalut ja prosessit sekä työyhteisömuotoilun hyödyt palvelua toteutettavalle asiakasorganisaatiolle.
Kasvatetun asiakasymmärryksen ja toteutetun käsikirjan pohjalta kehitettiin jatkokehitysideoita toimeksiantajalle työyhteisömuotoilun konseptin eteenpäin viemiseksi, palvelumuotoiluprosessin jatkumon siivittämiseksi ja jatkuvan kehittämisen tueksi.
Palvelukonseptin teoreettisena viitekehyksenä nostettiin esiin monia johtamiseen ja työtekijäkokemukseen vaikuttavia elementtejä. Kehittämistyön prosessi muotoiltiin palvelumuotoilun keinoin asiakasymmärryksen tiedonkeruun, sen jäsentämisen, ideoinnin sekä konseptoinnin työkaluista. Palvelumuotoilu prosessin avulla, saavutettiin kasvatetun asiakasymmärryksen pohjalta toteutettu työyhteisömuotoilun käsikirja. Siinä tuotiin esille työyhteisömuotoilun ydinajatukset, palvelun tarve ja soveltuvuus, työkalut ja prosessit sekä työyhteisömuotoilun hyödyt palvelua toteutettavalle asiakasorganisaatiolle.
Kasvatetun asiakasymmärryksen ja toteutetun käsikirjan pohjalta kehitettiin jatkokehitysideoita toimeksiantajalle työyhteisömuotoilun konseptin eteenpäin viemiseksi, palvelumuotoiluprosessin jatkumon siivittämiseksi ja jatkuvan kehittämisen tueksi.