Toimintamalli yhdenmukaisen RAI-arvioinnin laatimiseen ikääntyneiden hoitotyössä
Nurmi, Maarit (2022)
Nurmi, Maarit
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125374
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimintamalli ikääntyneiden asiakkaiden yhdenmukaisen RAI-arvioinnin laatimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli yhdenmukaisen toimintamallin avulla kehittää ikääntyneiden parissa työskentelevän henkilöstön RAI-osaamista ja tukea tasalaatuisen hoidon toteutumista.
Opinnäytetyö toteutui Peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella konstruktiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimusosio työssä oli kvantitatiivinen. Aineisto koostui vuosina 2019–2020 kunnalliseen tehostettuun palveluasumiseen siirtyneiden asiakkaiden (N = 58) ennen ja jälkeen palveluasumiseen siirtymisen laadituista RAI-arvioinneista. Asiakkaiden RAI-arvioinnit oli tehty ennen palveluasumiseen siirtymistä kotona tai vuodeosastolla. Analyysia varten laadittiin Excel-taulukko, johon arvioinnit sijoitettiin. Aineiston pohjalta laskettiin asiakkaiden RAI-arvioinnin mittareiden positiiviset ja negatii-viset muutokset toimintakyvyssä.
Tulosten mukaan palveluasumiseen siirtyneiden asiakkaiden RAI-arvioinnit erosivat toisistaan. Kaikkien asiakkaiden kognitiomittari oli kohonnut yhtä lukuun ottamatta, joka viittaa asiakkaiden olevan muistisairaita. Tulosten perusteella kognitiossa asiakkailla tapahtui positiivinen muutos palveluasumiseen siirtymisen jälkeen. Myös masennuksen oireet ja terveydentilan vakaus paranevat tehostetussa palveluasumisessa, mutta arkisuoriutuminen asiakkailla heikentyy.
Kallion kunnissa pidettiin kehittämispalaveri, joihin oli kutsuttu ikäihmisten parissa työskentelevät RAI-vastuuhenkilöt tai avainosaajat sekä esihenkilöt mukaan. Tulosten perusteella ja osallistuneen henkilöstön kanssa yhteistyössä kehitettiin toimintamalli yhdenmukaisen RAI-arvioinnin laatimiseen ikääntyneiden hoitotyöhön. Toimintamallin sisällössä hyödynnettiin myös teoriatietoa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että laadukas ja luotettava RAI-osaaminen tarvitsee jatkuvaa kehittämistä. Toimintamalli on kehitetty Kallioon. Toimintamalli soveltuu käytettäväksi myös tulevalla hyvinvointialueella sekä muissa organisaatiossa, joissa laaditaan ikäihmisille RAI-arviointeja. Toimintamalli on sovellettavissa myös laajemmin käyttöön muillekin asiakkaille, joille laaditaan RAI-arviointeja.
Opinnäytetyö toteutui Peruspalvelukuntayhtymä Kallion alueella konstruktiivista lähestymistapaa käyttäen. Tutkimusosio työssä oli kvantitatiivinen. Aineisto koostui vuosina 2019–2020 kunnalliseen tehostettuun palveluasumiseen siirtyneiden asiakkaiden (N = 58) ennen ja jälkeen palveluasumiseen siirtymisen laadituista RAI-arvioinneista. Asiakkaiden RAI-arvioinnit oli tehty ennen palveluasumiseen siirtymistä kotona tai vuodeosastolla. Analyysia varten laadittiin Excel-taulukko, johon arvioinnit sijoitettiin. Aineiston pohjalta laskettiin asiakkaiden RAI-arvioinnin mittareiden positiiviset ja negatii-viset muutokset toimintakyvyssä.
Tulosten mukaan palveluasumiseen siirtyneiden asiakkaiden RAI-arvioinnit erosivat toisistaan. Kaikkien asiakkaiden kognitiomittari oli kohonnut yhtä lukuun ottamatta, joka viittaa asiakkaiden olevan muistisairaita. Tulosten perusteella kognitiossa asiakkailla tapahtui positiivinen muutos palveluasumiseen siirtymisen jälkeen. Myös masennuksen oireet ja terveydentilan vakaus paranevat tehostetussa palveluasumisessa, mutta arkisuoriutuminen asiakkailla heikentyy.
Kallion kunnissa pidettiin kehittämispalaveri, joihin oli kutsuttu ikäihmisten parissa työskentelevät RAI-vastuuhenkilöt tai avainosaajat sekä esihenkilöt mukaan. Tulosten perusteella ja osallistuneen henkilöstön kanssa yhteistyössä kehitettiin toimintamalli yhdenmukaisen RAI-arvioinnin laatimiseen ikääntyneiden hoitotyöhön. Toimintamallin sisällössä hyödynnettiin myös teoriatietoa.
Johtopäätöksenä voi todeta, että laadukas ja luotettava RAI-osaaminen tarvitsee jatkuvaa kehittämistä. Toimintamalli on kehitetty Kallioon. Toimintamalli soveltuu käytettäväksi myös tulevalla hyvinvointialueella sekä muissa organisaatiossa, joissa laaditaan ikäihmisille RAI-arviointeja. Toimintamalli on sovellettavissa myös laajemmin käyttöön muillekin asiakkaille, joille laaditaan RAI-arviointeja.