Digitaaliset palvelut isännöintiliiketoiminnan tehostajana
Suominen, Raimo (2022)
Suominen, Raimo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125376
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona isännöintitoimisto Isännöinti Kuntulle. Työn tavoitteena oli selvittää digitaalisten palvelujen hyödyntämistä isännöintiliiketoiminnan tehostamisessa ja antaa näkökulmia digitaalisuuden kehittämiseen isännöintiyrityksissä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli isännöintialaa, digitalisaatiota ja liiketoiminnan tehostamista. Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Isännöintiyritysten vastuuhenkilöille suunnatut teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2022. Työn empiriaosuudessa tutkimustuloksia tarkasteltiin digitaalisten palvelujen nykytilanteen, kehittämisen ja tuloksellisuuden sekä tulevaisuuden osalta. Lopuksi koostettiin tutkimuksen johtopäätökset ja pohdinta.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että digitaalisia palveluja voidaan hyödyntää monilla eri tavoin isännöintiliiketoimintaa tehostettaessa. Selkeimmät hyödyt syntyvät ajansäästönä ja työn tehostumisena, joskin hyötyjen absoluuttinen mittaaminen on paikoitellen haastavaa. Digitaalisuuden hyödyntämisessä on myös suuria eroja eri yritysten välillä. Yritysten erilaiset toimintaympäristöt ja resurssit eivät aina mahdollista digitaalisten palvelujen optimaalista hyödyntämistä, mikä voi asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan tulevaisuudessa. Digitaalisuuden hyödyntämisen tuominen osaksi yritysten toimintastrategiaa helpottaa toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä yksittäisten parannusten sijaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että digitaaliset palvelut tarjoavat isännöintiliiketoiminnalle monipuoliset mahdollisuudet parantaa toiminnan tuloksellisuutta ja kannattavuutta. Haasteena on löytää kullekin yritykselle sopivat keinot digitaalisuuden hyödyntämiseen. Myös asiakkaiden vaatimukset ja alan kilpailutilanne edellyttävät digitaalisten palvelujen olevan osa yritysten palveluvalikoimaa. Digitaalisuuden hyötyjen mittaroinnissa ja digitaalisten palvelujen integroinnissa osaksi yritysten liiketoiminnallista kokonaisuutta riittää vielä kehitettävää tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli isännöintialaa, digitalisaatiota ja liiketoiminnan tehostamista. Työn empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Isännöintiyritysten vastuuhenkilöille suunnatut teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2022. Työn empiriaosuudessa tutkimustuloksia tarkasteltiin digitaalisten palvelujen nykytilanteen, kehittämisen ja tuloksellisuuden sekä tulevaisuuden osalta. Lopuksi koostettiin tutkimuksen johtopäätökset ja pohdinta.
Tutkimuksen tuloksena havaittiin, että digitaalisia palveluja voidaan hyödyntää monilla eri tavoin isännöintiliiketoimintaa tehostettaessa. Selkeimmät hyödyt syntyvät ajansäästönä ja työn tehostumisena, joskin hyötyjen absoluuttinen mittaaminen on paikoitellen haastavaa. Digitaalisuuden hyödyntämisessä on myös suuria eroja eri yritysten välillä. Yritysten erilaiset toimintaympäristöt ja resurssit eivät aina mahdollista digitaalisten palvelujen optimaalista hyödyntämistä, mikä voi asettaa yritykset eriarvoiseen asemaan tulevaisuudessa. Digitaalisuuden hyödyntämisen tuominen osaksi yritysten toimintastrategiaa helpottaa toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä yksittäisten parannusten sijaan.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että digitaaliset palvelut tarjoavat isännöintiliiketoiminnalle monipuoliset mahdollisuudet parantaa toiminnan tuloksellisuutta ja kannattavuutta. Haasteena on löytää kullekin yritykselle sopivat keinot digitaalisuuden hyödyntämiseen. Myös asiakkaiden vaatimukset ja alan kilpailutilanne edellyttävät digitaalisten palvelujen olevan osa yritysten palveluvalikoimaa. Digitaalisuuden hyötyjen mittaroinnissa ja digitaalisten palvelujen integroinnissa osaksi yritysten liiketoiminnallista kokonaisuutta riittää vielä kehitettävää tulevaisuudessa.