Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Parhaamme on yritetty" : Esiopettajien kokemuksia varhaisesta puuttumisesta ja tiedon siirrosta päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kouluun

Leppäkangas-Sipiläinen, Minna (2014)

 
Avaa tiedosto
Leppakangas-Sipilainen_Minna.pdf (483.6Kt)
Lataukset: 


Leppäkangas-Sipiläinen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060511844
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esiopettajien kokemuksia varhaisesta puuttumisesta, huolen heräämisestä ja huolen puheeksi ottamisesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää esiopettajien kokemuksia tiedonsiirrosta nivelvaiheissa, päivähoidosta esiopetukseen ja esiopetuksesta kouluun. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin ja tutkimusaineistoa varten haastateltiin 9 esiopettajaa. Teemahaastattelut videoitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyö pohjaa fenomenolo-giseen ajattelutapaan.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että esiopettajien huolet liittyivät joko lapseen tai lapsen perhetilanteisiin. Eniten huolta aiheuttivat lasten käyttäytyminen tai perhetilanteissa tapahtuneet muutokset. Esiopettajat kokivat osaavansa ottaa huolensa puheeksi ja hakea perheelle apua. Varhaisessa puuttumisessa esiopettajat kokivat haasteelliseksi erityisesti yhteistyön muiden viranomaisten kanssa. Esiopettajien mukaan myös tiedonsiirto päivähoidosta esiopetukseen on puutteellista, koska havainnointikäytännöt ja dokumentointi vaihtelevat eri yksiköissä. Tiedon siirron koulun puolelle esiopettajat kokivat vaativana prosessina, jossa annetun tiedon merkitys jäi lähinnä opettajan kiinnostuksen varaan.

Johtopäätösten perusteella voidaan todeta esiopettajilla olevan valmiuksia varhaiseen puuttumiseen, tosin lastentarhaopettajakoulutukseen tulisi ehdottomasti sisällyttää myös varhaisen puuttumisen koulutusta. Havaintojen dokumentointia varten tarvitaan yksinkertainen, toimiva kaavake. Tiedonsiirtoa päivähoidosta esiopetukseen pitäisi kehittää luomalla yhteinen malli tiedonsiirron avuksi. Tiedonsiirtoa koulun puolelle pitäisi myös kehittää, jotta myös huolen siirtäminen esiopetuksesta kouluun olisi mahdollista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste