Liikuntakasvatuksen tukeminen alle 3-vuotiaiden ryhmässä : osallistavat liikuntakortit liikuntakasvatuksen edistäjänä
Salonen, Jenna (2022)
Salonen, Jenna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025333
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä lapsia osallistavat liikuntakortit yhteistyöpäiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmään. Liikuntakorttien ideana oli tukea, monipuolistaa, helpottaa sekä lisätä liikkumista yhteistyöpäiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä. Tavoitteena oli edistää, tukea ja ylläpitää liikuntakasvatusta kyseisessä varhaiskasvatusryhmässä, kehittää menetelmä tukemaan liikuntakasvatusta ryhmän arjessa sekä lisätä lasten osallisuutta liikuntakorttien avulla kyseisessä varhaiskasvatusryhmässä. Osana opinnäytetyötä toteutettiin toiminnallisia tuokioita yhteistyöpäiväkodin alle kolmivuotiaiden ryhmässä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimuksessa tutkittiin sitä, miten osallistavien liikuntakorttien vaikutus näkyi kyseisen ryhmän liikuntakasvatuksessa sekä miten liikuntakortit tukivat osallisuutta kyseisessä varhaiskasvatusryhmässä.
Liikuntakortteja käytettiin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana sekä ulkona että sisällä ja niitä käytettiin sekä tuokioilla että arjessa ryhmän liikuntakasvatuksen tukena. Tutkimuksesta kävi ilmi, että osallistavat liikuntakortit tukivat ja edistivät ryhmän liikuntakasvatusta tuomalla ryhmän liikuntakasvatukseen valmiin menetelmän, joka tuki, helpotti ja monipuolisti ryhmän liikuntakasvatusta. Lisäksi kävi ilmi, että liikuntakortit tukivat osallisuutta kyseisessä ryhmässä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia. Tutkimuksessa tutkittiin sitä, miten osallistavien liikuntakorttien vaikutus näkyi kyseisen ryhmän liikuntakasvatuksessa sekä miten liikuntakortit tukivat osallisuutta kyseisessä varhaiskasvatusryhmässä.
Liikuntakortteja käytettiin opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana sekä ulkona että sisällä ja niitä käytettiin sekä tuokioilla että arjessa ryhmän liikuntakasvatuksen tukena. Tutkimuksesta kävi ilmi, että osallistavat liikuntakortit tukivat ja edistivät ryhmän liikuntakasvatusta tuomalla ryhmän liikuntakasvatukseen valmiin menetelmän, joka tuki, helpotti ja monipuolisti ryhmän liikuntakasvatusta. Lisäksi kävi ilmi, että liikuntakortit tukivat osallisuutta kyseisessä ryhmässä.