Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen mobiilisovelluksissa

Koivu, Petja (2022)

 
Avaa tiedosto
Koivu_Petja.pdf (414.6Kt)
Lataukset: 


Koivu, Petja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125436
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lisätyn todellisuuden hyödyntämistä mobiilisovelluksissa. Tavoitteena on luoda selkeä käsitys mitä opinnäytetyössä tutkitaan ja miten tutkimuskysymyksiin vastataan. Tutkimuksen ydinasiana toimii mobiilisovellusten tutkiminen ja analyysi.

Opinnäytetyössä vastataan muun muassa kysymyksiin: Mitkä lisättyä todellisuutta hyödyntävät mobiilisovellukset ovat suosituimpia ja Mitkä tekijät vaikuttavat sovellusten suosioon? Sovellusten tekniikoita ja lisättyä todellisuutta teknologiana tutkitaan myös.

Tutkimuksessa esitellään monipuolisesti sovelluksia ja vertaillaan niitä toisiinsa. Yhtäläisyyksiä mobiilisovellusten välillä on paljon, mutta eroavaisuuksia on runsaasti myös. Monet tekijät vaikuttavat samanlaisilla tavoilla sovelluksen suosioon ja joillakin on ominaisuuksia, mitä muilta sovelluksilta ei löydy.

Tietoperusta osiossa esitellään lisätty todellisuus yleisesti sekä kerrotaan monista erilaisista mobiilisovelluksista. Pelaaminen aihealueena on suosittu lisätyn todellisuuden aihepiirissä. Tutkimuksessa on esimerkkejä suosituista mobiilisovelluksista, kuten Pokemon Go:sta ja Google Lensistä.

Tutkimustuloksista ilmenee, että lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten suosioon vaikuttaa moni tekijä. Olennaisia tekijöitä suosioon ovat muun muassa sovellusten käytettävyys ja saatavuus. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi brändit sovellusten taustalla, kuten Google, Pokemon ja Ikea.

Tekniikoita, joita lisätyn todellisuuden mobiilisovellukset hyödyntävät on monia. Tutkimuksessa on käyty useita läpi. Yleisimmät tekniikat ovat paikannusteknologia, skannaus ja tunnistaminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste