Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen mobiilisovelluksissa
Koivu, Petja (2022)
Koivu, Petja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125436
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään lisätyn todellisuuden hyödyntämistä mobiilisovelluksissa. Tavoitteena on luoda selkeä käsitys mitä opinnäytetyössä tutkitaan ja miten tutkimuskysymyksiin vastataan. Tutkimuksen ydinasiana toimii mobiilisovellusten tutkiminen ja analyysi.
Opinnäytetyössä vastataan muun muassa kysymyksiin: Mitkä lisättyä todellisuutta hyödyntävät mobiilisovellukset ovat suosituimpia ja Mitkä tekijät vaikuttavat sovellusten suosioon? Sovellusten tekniikoita ja lisättyä todellisuutta teknologiana tutkitaan myös.
Tutkimuksessa esitellään monipuolisesti sovelluksia ja vertaillaan niitä toisiinsa. Yhtäläisyyksiä mobiilisovellusten välillä on paljon, mutta eroavaisuuksia on runsaasti myös. Monet tekijät vaikuttavat samanlaisilla tavoilla sovelluksen suosioon ja joillakin on ominaisuuksia, mitä muilta sovelluksilta ei löydy.
Tietoperusta osiossa esitellään lisätty todellisuus yleisesti sekä kerrotaan monista erilaisista mobiilisovelluksista. Pelaaminen aihealueena on suosittu lisätyn todellisuuden aihepiirissä. Tutkimuksessa on esimerkkejä suosituista mobiilisovelluksista, kuten Pokemon Go:sta ja Google Lensistä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten suosioon vaikuttaa moni tekijä. Olennaisia tekijöitä suosioon ovat muun muassa sovellusten käytettävyys ja saatavuus. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi brändit sovellusten taustalla, kuten Google, Pokemon ja Ikea.
Tekniikoita, joita lisätyn todellisuuden mobiilisovellukset hyödyntävät on monia. Tutkimuksessa on käyty useita läpi. Yleisimmät tekniikat ovat paikannusteknologia, skannaus ja tunnistaminen.
Opinnäytetyössä vastataan muun muassa kysymyksiin: Mitkä lisättyä todellisuutta hyödyntävät mobiilisovellukset ovat suosituimpia ja Mitkä tekijät vaikuttavat sovellusten suosioon? Sovellusten tekniikoita ja lisättyä todellisuutta teknologiana tutkitaan myös.
Tutkimuksessa esitellään monipuolisesti sovelluksia ja vertaillaan niitä toisiinsa. Yhtäläisyyksiä mobiilisovellusten välillä on paljon, mutta eroavaisuuksia on runsaasti myös. Monet tekijät vaikuttavat samanlaisilla tavoilla sovelluksen suosioon ja joillakin on ominaisuuksia, mitä muilta sovelluksilta ei löydy.
Tietoperusta osiossa esitellään lisätty todellisuus yleisesti sekä kerrotaan monista erilaisista mobiilisovelluksista. Pelaaminen aihealueena on suosittu lisätyn todellisuuden aihepiirissä. Tutkimuksessa on esimerkkejä suosituista mobiilisovelluksista, kuten Pokemon Go:sta ja Google Lensistä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että lisätyn todellisuuden mobiilisovellusten suosioon vaikuttaa moni tekijä. Olennaisia tekijöitä suosioon ovat muun muassa sovellusten käytettävyys ja saatavuus. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi brändit sovellusten taustalla, kuten Google, Pokemon ja Ikea.
Tekniikoita, joita lisätyn todellisuuden mobiilisovellukset hyödyntävät on monia. Tutkimuksessa on käyty useita läpi. Yleisimmät tekniikat ovat paikannusteknologia, skannaus ja tunnistaminen.