Perehdytysopas Turun kaupungin esiopetuksen kuraattoreille
Iskanius, Nora; Parkkinen, Lotta (2022)
Iskanius, Nora
Parkkinen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125450
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tavoitteena on Turun kaupungin esiopetuksen kuraattoreiden työkäytänteiden yhtenäistäminen sekä perehdytystoiminnan kehittäminen ja selkeyttäminen. Kehittämistyön toimeksiantajana toimii Turun kaupungin johtava kuraattori ja kuraattoreiden lähiesimies, Jari Lindfors.
Kehittämistyön tarve on tullut ilmi esiopetuksen kuraattoritoiminnan toiveesta yhtenäistää ja selkeyttää kuraattorityön alkumetrejä. Hyvä perehdytys lisää myös työhyvinvointia sekä parantaa kuraattoripalveluiden laatua. Kehittämistyön tuotoksena toimii perehdytysopas Turun kaupungin esiopetuksen kuraattoreille. Riittävä perehdyttäminen on myös lakisääteistä ja jokaisen työntekijän oikeus.
Kehittämistyössä nousi esiin esiopetuksen kuraattoreiden perehdytyksen oma-aloitteisuus ja itseohjautuvuus. Tämä on näkynyt siinä, ettei esiopetuksen kuraattoreille ole aiemmin ollut vastaavanlaista perehdytysopasta. Tämän vuoksi perehdytys on jäänyt pääasiassa uuden kuraattorin omatoimiseksi tiedonhauksi, sekä kauemmin työskennelleiden kollegoiden tiedonvälityksen varaan.
Kehittämistyön tarve on tullut ilmi esiopetuksen kuraattoritoiminnan toiveesta yhtenäistää ja selkeyttää kuraattorityön alkumetrejä. Hyvä perehdytys lisää myös työhyvinvointia sekä parantaa kuraattoripalveluiden laatua. Kehittämistyön tuotoksena toimii perehdytysopas Turun kaupungin esiopetuksen kuraattoreille. Riittävä perehdyttäminen on myös lakisääteistä ja jokaisen työntekijän oikeus.
Kehittämistyössä nousi esiin esiopetuksen kuraattoreiden perehdytyksen oma-aloitteisuus ja itseohjautuvuus. Tämä on näkynyt siinä, ettei esiopetuksen kuraattoreille ole aiemmin ollut vastaavanlaista perehdytysopasta. Tämän vuoksi perehdytys on jäänyt pääasiassa uuden kuraattorin omatoimiseksi tiedonhauksi, sekä kauemmin työskennelleiden kollegoiden tiedonvälityksen varaan.