IT-hallinnon mittaaminen yksityisissä oppilaitoksissa
Nykänen, Pyry (2022)
Nykänen, Pyry
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125429
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on yksityinen lukio, jonka IT-hallintoa haluttiin kehittää aiempaa järjestelmällisemmin johtuen ulkoisessa toimintaympäristössä tapahtuneesta muutoksesta. Vuonna 2021 tuli voimaan laki maksuttomasta toisen asteen opiskelusta, minkä vuoksi toimeksiantajan ylläpitämien tietokoneiden määrä nousi huomattavasti. Tämän lisäksi digitaalisten palveluiden käyttö on aiempaa isompi osa lukion arkea. IT-hallintoa haluttiin mitata ja sen kautta tuoda kehitystyöhön tiedolla johtamisen elementtejä.
Työllä oli kolme tavoitetta, joista johdettiin tutkimuskysymykset. Ensin haluttiin selvittää, mitkä asiat yksityisten oppilaitosten IT-hallinnossa ovat oleellisia ja miten niitä tulisi mitata. Seuraavaksi haluttiin mitata, minkälainen toimeksiantajan IT-hallinnon nykytila on ja mitä osa-alueita siitä tulisi kehittää. Lopuksi haluttiin selvittää, miten toimeksiantajan IT-hallinto vertautuu muihin yksityiskouluihin ja mikä kansallinen taso tässä kontekstissa on. Työn tarkoituksena oli toteuttaa IT-mittaristo, jonka avulla näitä asioita voidaan tutkia. Tutkimuskysymyksiä tarkasteltiin konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Mittariston kehitystä varten perehdyttiin olemassa olevaan teoriatietoon, minkä lisäksi hankittiin empiiristä aineistoa kyselyn ja haastattelujen avulla. Omaksutun tiedon perusteella kehitettiin IT-mittaristo, jota sovellettiin toimeksiantajan lisäksi muihin yksityisiin oppilaitoksiin, ja tuloksia vertailtiin.
Asetetut tavoitteet saavutettiin yhtä lukuun ottamatta. Tarkoitukseen sopiva IT-mittaristo saatiin toteutettua, ja sen avulla toimeksiantajan IT-hallintoa pystyttiin mittaamaan. Mittaustulosten perusteella havaittiin tärkeitä kehityskohteita, ja vertailuanalyysin avulla löydettiin yksityisiä oppilaitoksia, joiden toimintaan perehtyminen auttaa kehitystyössä. Kansallisen tason selvittäminen ei onnistunut johtuen vertailuanalyysiin osallistuneiden oppilaitosten vähäisestä määrästä.
Tutkimuksen aikana havaittiin muutamia siihen liittyviä kehitysehdotuksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia. Mittariston sisältöä tulisi muokata selkeämmäksi, ja siihen tulisi lisätä toiminnallisuuksia. Yksityiskoulujen IT-hallintojen roolia tulisi tutkia ja kehittää mittaristoa tutkimustulosten perusteella. Lisäksi kansallisen tason selvittäminen tulisi toteuttaa onnistuneemmin.
Työllä oli kolme tavoitetta, joista johdettiin tutkimuskysymykset. Ensin haluttiin selvittää, mitkä asiat yksityisten oppilaitosten IT-hallinnossa ovat oleellisia ja miten niitä tulisi mitata. Seuraavaksi haluttiin mitata, minkälainen toimeksiantajan IT-hallinnon nykytila on ja mitä osa-alueita siitä tulisi kehittää. Lopuksi haluttiin selvittää, miten toimeksiantajan IT-hallinto vertautuu muihin yksityiskouluihin ja mikä kansallinen taso tässä kontekstissa on. Työn tarkoituksena oli toteuttaa IT-mittaristo, jonka avulla näitä asioita voidaan tutkia. Tutkimuskysymyksiä tarkasteltiin konstruktiivisen tutkimuksen keinoin. Mittariston kehitystä varten perehdyttiin olemassa olevaan teoriatietoon, minkä lisäksi hankittiin empiiristä aineistoa kyselyn ja haastattelujen avulla. Omaksutun tiedon perusteella kehitettiin IT-mittaristo, jota sovellettiin toimeksiantajan lisäksi muihin yksityisiin oppilaitoksiin, ja tuloksia vertailtiin.
Asetetut tavoitteet saavutettiin yhtä lukuun ottamatta. Tarkoitukseen sopiva IT-mittaristo saatiin toteutettua, ja sen avulla toimeksiantajan IT-hallintoa pystyttiin mittaamaan. Mittaustulosten perusteella havaittiin tärkeitä kehityskohteita, ja vertailuanalyysin avulla löydettiin yksityisiä oppilaitoksia, joiden toimintaan perehtyminen auttaa kehitystyössä. Kansallisen tason selvittäminen ei onnistunut johtuen vertailuanalyysiin osallistuneiden oppilaitosten vähäisestä määrästä.
Tutkimuksen aikana havaittiin muutamia siihen liittyviä kehitysehdotuksia ja jatkotutkimusmahdollisuuksia. Mittariston sisältöä tulisi muokata selkeämmäksi, ja siihen tulisi lisätä toiminnallisuuksia. Yksityiskoulujen IT-hallintojen roolia tulisi tutkia ja kehittää mittaristoa tutkimustulosten perusteella. Lisäksi kansallisen tason selvittäminen tulisi toteuttaa onnistuneemmin.