Chatbot-sovellusten vertailu: case Alina Hoivatiimi Oy
Tuomi, Timo (2022)
Tuomi, Timo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125483
Tiivistelmä
Sivustoilla asioimisen tehostamiseksi monet yritykset ovat ottaneet käyttöön erilaisia chat-palveluita. Palvelun tarkoituksena on tarjota käyttäjälle tietoa sivustosta ja yrityksestä. Chatissa voi olla käyttäjää palvelemassa joko asiakaspalvelija tai ohjelmoitu botti. Tutkimuksen tavoitteena oli vertailla eri chatbot-sovelluksia ja valita niistä sopivin toimeksiantajalle. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Alina Hoivatiimi Oy.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu tekoälyä sisältävän chatbotin rakenteen tarkasteluun. Teoriaosuudessa tutustutaan chatbottien historiaan ja niiden eri käyttötarkoituksiin. Toiminnallisessa osuudessa vertaillaan eri chatbot-tuottajia, joista kolmen tuottajan osalta chatbot-sovellukset otetaan testikäyttöön. Testauksessa rakennetaan kolme toimivaa chatbottia. Opinnäytetyö on tyypiltään vertailututkimus.
Vertailun tuloksena voidaan todeta, että oikean chatbotin valinta riippuu yrityksen käyttötarpeesta. Yksinkertaiseen käyttötarkoitukseen on tarjolla paljon erilaisia chatbot-sovelluksia, joiden käyttöönottoon ei vaadita ohjelmointia. Isoimmat erot löytyivät palveluiden hinnoissa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun on tekemässä vertailevaa tutkimusta. Tuloksista ilmeni myös se, että kehittyneemmän koneoppimista sisältävän chatbotin käyttöönotto on myös helppoa eikä vaadi osaamista ohjelmoinnista. Lopputuloksena Smilee.io:n chatbot-sovellus soveltui parhaiten toimeksiantajan tarpeisiin. For better site experience many companies have started using different kinds of chat services. The purpose of the service is to offer information about the company and its site to the visitor. The service can be a live chat with customer service or a programmed chatbot. The goal of the study was to compare different chatbot applications and choose the most suitable for the client.
The knowledge base of the thesis consists of examining the structure of a chatbot containing artificial intelligence. The theory part contains history of chatbots and their different use cases. In the functional part, different chatbot producers are compared, of which three chatbot applications are put into test use. In testing, three working chatbots will be built. Type of the thesis is comparative study.
As a result of the comparison, it can be stated that choosing the right chatbot depends on the company’s usage needs. There are a lot of different chatbot applications available for simple use that do not require programming to set up. The biggest differences were found in the prices of the services, which you should pay attention to when doing comparative research. The results also showed that implementing a more advanced chatbot with machine learning is also easy and does not require programming skills. As a result, Smilee.io's chatbot application was the best fit for the client's needs.
Opinnäytetyön tietopohja koostuu tekoälyä sisältävän chatbotin rakenteen tarkasteluun. Teoriaosuudessa tutustutaan chatbottien historiaan ja niiden eri käyttötarkoituksiin. Toiminnallisessa osuudessa vertaillaan eri chatbot-tuottajia, joista kolmen tuottajan osalta chatbot-sovellukset otetaan testikäyttöön. Testauksessa rakennetaan kolme toimivaa chatbottia. Opinnäytetyö on tyypiltään vertailututkimus.
Vertailun tuloksena voidaan todeta, että oikean chatbotin valinta riippuu yrityksen käyttötarpeesta. Yksinkertaiseen käyttötarkoitukseen on tarjolla paljon erilaisia chatbot-sovelluksia, joiden käyttöönottoon ei vaadita ohjelmointia. Isoimmat erot löytyivät palveluiden hinnoissa, joihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun on tekemässä vertailevaa tutkimusta. Tuloksista ilmeni myös se, että kehittyneemmän koneoppimista sisältävän chatbotin käyttöönotto on myös helppoa eikä vaadi osaamista ohjelmoinnista. Lopputuloksena Smilee.io:n chatbot-sovellus soveltui parhaiten toimeksiantajan tarpeisiin.
The knowledge base of the thesis consists of examining the structure of a chatbot containing artificial intelligence. The theory part contains history of chatbots and their different use cases. In the functional part, different chatbot producers are compared, of which three chatbot applications are put into test use. In testing, three working chatbots will be built. Type of the thesis is comparative study.
As a result of the comparison, it can be stated that choosing the right chatbot depends on the company’s usage needs. There are a lot of different chatbot applications available for simple use that do not require programming to set up. The biggest differences were found in the prices of the services, which you should pay attention to when doing comparative research. The results also showed that implementing a more advanced chatbot with machine learning is also easy and does not require programming skills. As a result, Smilee.io's chatbot application was the best fit for the client's needs.