Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Jean Sibeliuksen viidennen sinfonian transkriptio kahdelle pianolle

Ylärakkola, Petja (2022)

 
Avaa tiedosto
Ylarakkola_Petja.pdf (4.133Mt)
Lataukset: 


Ylärakkola, Petja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa Jean Sibeliuksen (1865–1957) sinfoniasta nro 5 Es-duuri op. 82 (1919) transkriptio kahdelle pianolle, arvioida sovitustyössä tehtyjä ratkaisuja ja kompromisseja sekä sitä, onko tämän tyyppisen teoksen sovittaminen pianolle ylipäätään järkevää tai mielekästä. Transkription ensisijainen päämäärä oli se, että se soisi mahdollisimman hyvin, olisi soitettavissa konsertissa ja sinfonian ”henki” olisi siinä alkuperäisen tavoin läsnä. Sanat ”transkriptio” ja ”sovitus” tarkoittavat tässä opinnäytteessä samaa asiaa, eli alkuperäisen teoksen siirtämistä mahdollisimman uskollisesti uudelle instrumentaatiolle.

Opinnäytteessä tarkasteltiin ensin hyvin lyhyesti viidennen sinfonian eroja sen ensimmäisen (1915), toisen (1916) ja kolmannen (1919) version välillä. Tekijä kertoi esimerkein myös omista näkemyksistään liittyen pianosovituksiin, minkä jälkeen hän selosti oman sovitusprosessinsa sinfonian alusta loppuun.

Apuna ja perspektiivinä sovitustyössä olivat tiettävästi ainoa viidennestä sinfoniasta painettu sovitus, jonka Karl Ekman (1869–1947) teki yhdelle pianolle vuonna 1922, sekä Henri Sigfridssonin (1974–) levytys siitä (2011). Pääosassa sovituksessa olivat kuitenkin tekijän omat ratkaisut ja intuitio, ja edellä mainitut lähteet toimivat vain lisänäkökulmana työssä. Tämän opinnäytetyön tarkoitukseksi ei muodostunut olla transkriptio-opas, vaan kuvaus tekijän omasta ajatuksenjuoksusta sovitusprosessissa.

Tekijän mielestä sovitus ja opinnäytetyö saavuttivat tavoitteensa. Varsinkin sovituksen tekeminen kehitti kokonaisvaltaisesti tekijän muusikkoutta sekä hänen kykyään tarttua entistä suurempiin haasteisiin tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste