Videopelien saavutettavuuden matriisi
Kilpeläinen, Milla (2022)
Kilpeläinen, Milla
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125698
Tiivistelmä
Saavutettavuus on noussut tärkeäksi osatekijäksi digitaalisissa palveluissa, myös videopeleissä. Videopelien suosion kasvun myötä myös niiden käyttäjäkunta on laajentunut ja yhä useampi meistä harrastaa videopelejä. Käyttäjäkunnan kasvun myötä myös videopelien kehityksessä on otettava huomioon entistä laajempi ryhmä ihmisiä ja löydettävä tapoja tehdä niistä saavutettavia. Idea saavutettavuuden tutkimiselle videopeleissä käynnistyi saavutettavuuden kanssa työskentelystä.
Tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa videopelien saavutettavuutta arvioiva matriisi. Tutkimuksessa tutkittiin saavutettavuutta ja sen vaikutusta videopeleissä. Matriisi rakennettiin Excel ohjelmistolla taulukkomuotoisena ja se pohjautuu tietoperustaan. Tutkimuksen perusteella matriisi jaettiin neljä saavutettavuuden kategoriaan: motorinen, visuaalinen, kognitiivinen ja auditiivinen. Videopeliala on englanninkielinen, joten matriisikin tuotettiin englanniksi. Se käännettiin suomeksi tutkimuksen päätteeksi.
Tutkimuksessa rakennettua matriisia ei ole tarkoitettu mittariksi. Sillä ei voida laskea milloin tuote on tarpeeksi saavutettava käyttäjilleen. Se ei myöskään takaa, että peli on ohjeistuksien mukaisesti saavutettava. Lisäksi on suunniteltu vain videopelien saavutettavuuden arviointiin, eikä sitä ole tarkoitus käyttää muiden digitaalisten tuotteiden saavutettavuuden arvioimiseen.
Matriisi validoitiin ja sitä kehitettiin asiantuntijahaastattelun sekä testauksen kautta. Haastateltava oli saavutettavuus asiantuntija Tapio Haanperä. Hänellä on kokemusta saavutettavuus arvioinnista, koulutuksesta ja konsultoinnista. Testauksessa matriisilla arvioitiin kahden PlayStation 4 pelin saavutettavuutta. Validoinnin ja testauksen tuloksien avulla matriisia kehitettiin sen lopulliseksi versioksi.
Validoinnin tulokset viittasivat matriisin toimivan arviointityökaluna. Sitä hyödyntämällä pystyttiin hahmottamaan kattavasti, mitkä saavutettavuuden osa-alueet toteutuivat erityisen hyvin testatuissa videopeleissä. Matriisi ei kuitenkaan ole riittävä arviointityökalu sellaisenaan ja haastateltava totesi, että se tarvitsee vielä jatkokehitystä. Siitä muun muassa puuttuu maininta neurologisista sairauksista, joka on saavutettavuuden kannalta tärkeää.
Saavutettavuus pyrkii hyvään käytettävyyteen mahdollisimman monelle ja siihen perehtyminen on kallisarvoista. Matriisi on helposti lähestyttävä ja arvioida videopelin saavutettavuutta. Se on kuitenkin validoitu vain yhden asiantuntijan kautta ja testautettu vain kahteen videopeliin. Matriisia tulisi jatkokehittää, jotta se olisi luotettavampi työkalu.
Tutkimuksen tavoitteena oli rakentaa videopelien saavutettavuutta arvioiva matriisi. Tutkimuksessa tutkittiin saavutettavuutta ja sen vaikutusta videopeleissä. Matriisi rakennettiin Excel ohjelmistolla taulukkomuotoisena ja se pohjautuu tietoperustaan. Tutkimuksen perusteella matriisi jaettiin neljä saavutettavuuden kategoriaan: motorinen, visuaalinen, kognitiivinen ja auditiivinen. Videopeliala on englanninkielinen, joten matriisikin tuotettiin englanniksi. Se käännettiin suomeksi tutkimuksen päätteeksi.
Tutkimuksessa rakennettua matriisia ei ole tarkoitettu mittariksi. Sillä ei voida laskea milloin tuote on tarpeeksi saavutettava käyttäjilleen. Se ei myöskään takaa, että peli on ohjeistuksien mukaisesti saavutettava. Lisäksi on suunniteltu vain videopelien saavutettavuuden arviointiin, eikä sitä ole tarkoitus käyttää muiden digitaalisten tuotteiden saavutettavuuden arvioimiseen.
Matriisi validoitiin ja sitä kehitettiin asiantuntijahaastattelun sekä testauksen kautta. Haastateltava oli saavutettavuus asiantuntija Tapio Haanperä. Hänellä on kokemusta saavutettavuus arvioinnista, koulutuksesta ja konsultoinnista. Testauksessa matriisilla arvioitiin kahden PlayStation 4 pelin saavutettavuutta. Validoinnin ja testauksen tuloksien avulla matriisia kehitettiin sen lopulliseksi versioksi.
Validoinnin tulokset viittasivat matriisin toimivan arviointityökaluna. Sitä hyödyntämällä pystyttiin hahmottamaan kattavasti, mitkä saavutettavuuden osa-alueet toteutuivat erityisen hyvin testatuissa videopeleissä. Matriisi ei kuitenkaan ole riittävä arviointityökalu sellaisenaan ja haastateltava totesi, että se tarvitsee vielä jatkokehitystä. Siitä muun muassa puuttuu maininta neurologisista sairauksista, joka on saavutettavuuden kannalta tärkeää.
Saavutettavuus pyrkii hyvään käytettävyyteen mahdollisimman monelle ja siihen perehtyminen on kallisarvoista. Matriisi on helposti lähestyttävä ja arvioida videopelin saavutettavuutta. Se on kuitenkin validoitu vain yhden asiantuntijan kautta ja testautettu vain kahteen videopeliin. Matriisia tulisi jatkokehittää, jotta se olisi luotettavampi työkalu.