Ruokakulttuuri ja sen kehittäminen urheilutapahtumissa
Väätäinen, Aleksi (2022)
Väätäinen, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225737
Tiivistelmä
Yleinen käsitys on, että nykyinen ruokatarjonta urheilutapahtumissa on erittäin yksipuolista ja että se ei ole muuttunut vuosikymmeniin. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin millaista ruokatarjonta urheilutapahtumissa on ja miten sitä voi kehittää. Asia on hyvin kiinnostava ja ajankohtainen, koska urheilutapahtumissa käsitys on, että ruoka on lähinnä epäterveellistä pikaruokaa, vaikka muuten ruokatrendeissä painottuvat artesaaniruoat, terveellisyys ja kasvis- sekä vegaaniruoat.
Opinnäytetyön keskeisin teoriaosuus liittyy ruokakulttuuriin. Pelkkä ottelu urheilutapahtumassa on harvoin ainoa syy mennä katsomoon. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakaskokemusta ja sen kehittämistä sekä tapahtumateollisuutta. Tutkimuksen empiriaosuus perustuu kahteen Webropol -kyselytutkimukseen. Toinen kyselytutkimus lähetettiin Veikkausliigan ja Liigan seuroille ja toinen kannattajille. 27 seurasta 12 seuraa vastasi kyselyyn. Kannattajille tehtyyn kyselytutkimukseen saatiin 695 vastaajaa.
Saaduista tuloksista tehtiin vertailevaa tutkimusta. Tutkimuksen perusteella ruokatarjonta ottelutapahtumissa on kannattajille tärkeä asia. Kannattajien tuloksista ilmeni, että tällä hetkellä urheilutapahtumien ruokatarjontaan ei olla tyytyväisiä. Kannattajat haluaisivat urheilutapahtumissa hyvää laatua, parempaa hintalaatu -suhdetta, monipuolisuutta, nopeutta, helppoutta ja trendien seuraamista. Nykyiseen ruokatarjontaan ollaan melko pettyneitä.
Tutkimuksen johtopäätöksinä ruokatarjontaa urheilutapahtumissa voisi parantaa esimerkiksi myyntipisteitä lisäämällä, ruoan laatua parantamalla ja ruokia ennakkovalmistamalla. Lisäksi urheiluseurat voisivat parantaa ruokatarjonnan kiinnostavuutta esimerkiksi pop-up tapahtumilla ja ruokateemaotteluilla.
Opinnäytetyön keskeisin teoriaosuus liittyy ruokakulttuuriin. Pelkkä ottelu urheilutapahtumassa on harvoin ainoa syy mennä katsomoon. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakaskokemusta ja sen kehittämistä sekä tapahtumateollisuutta. Tutkimuksen empiriaosuus perustuu kahteen Webropol -kyselytutkimukseen. Toinen kyselytutkimus lähetettiin Veikkausliigan ja Liigan seuroille ja toinen kannattajille. 27 seurasta 12 seuraa vastasi kyselyyn. Kannattajille tehtyyn kyselytutkimukseen saatiin 695 vastaajaa.
Saaduista tuloksista tehtiin vertailevaa tutkimusta. Tutkimuksen perusteella ruokatarjonta ottelutapahtumissa on kannattajille tärkeä asia. Kannattajien tuloksista ilmeni, että tällä hetkellä urheilutapahtumien ruokatarjontaan ei olla tyytyväisiä. Kannattajat haluaisivat urheilutapahtumissa hyvää laatua, parempaa hintalaatu -suhdetta, monipuolisuutta, nopeutta, helppoutta ja trendien seuraamista. Nykyiseen ruokatarjontaan ollaan melko pettyneitä.
Tutkimuksen johtopäätöksinä ruokatarjontaa urheilutapahtumissa voisi parantaa esimerkiksi myyntipisteitä lisäämällä, ruoan laatua parantamalla ja ruokia ennakkovalmistamalla. Lisäksi urheiluseurat voisivat parantaa ruokatarjonnan kiinnostavuutta esimerkiksi pop-up tapahtumilla ja ruokateemaotteluilla.