Työntekijäkokemuksen kehittäminen
Niemelä, Maija (2022)
Niemelä, Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225780
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää Food Camp Finland Oy:n työntekijäkokemuksen nykytila ja sen pohjalta tehdä kehittämisehdotukset, joilla työntekijäkokemusta pystytään tulevaisuudessa parantamaan. Innoituksena kehittämistyölle toimi ravintola-alan huutava työvoimapula, pandemian aiheuttamat muutokset työssä yleisesti sekä työntekijöiden arvostus yrityksen tärkeimpänä voimavarana. Hyvä työntekijäkokemus voi vaikuttaa positiivisesti työnantajabrändiin ja asiakaskokemukseen sekä jopa yrityksen tulokseen.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, sillä se toimii, kun halutaan tuottaa kehittämisehdotuksia. Yrityksessä ei ollut aiemmin tehty henkilöstökyselyä, joten lähtötilanteen kartoittamiseksi sellainen oli luotava ja toteutettava. Henkilöstökyselyä luotaessa oli huomioitava, että kysely on sellainen, että se palvelee yritystä myös jatkossa.
Kehittämistyö aloitettiin keväällä 2022 teoreettisella osuudella, jossa selvitettiin työntekijäkokemukseen vaikuttavat teemat. Teemoiksi tässä työssä nousivat johtaminen, yrityskulttuuri, hyvinvointi, sosiaalinen ympäristö, työn ominaispiirteet, merkityksellisyys ja fyysinen työympäristö sekä työvälineet. Kyselylomake suunniteltiin näiden teemojen pohjalta ja se toteutettiin yrityksen koko henkilökunnalle lokakuussa 2022. Henkilöstökyselyn vastausprosentiksi tuli 88 %, joka on erittäin hyvä tulos.
Henkilöstökyselyn tulokset olivat kauttaaltaan varsin hyviä, mutta niistä löytyi myös kehittämiskohtia. Tulosten pohjalta yrityksen tärkeimmiksi kehityskohteiksi määräytyi työntekijöille tärkeimmät teemat, jotka ovat hyvinvointi, sosiaalinen ympäristö sekä johtaminen. Työntekijäkokemukseen vaikuttavat teemat kietoutuvat toisiinsa ja näin ollen yhden osion kehittäminen vaikuttaa myös toisiin teemoihin. Etenkin johtamisella ja sen kehittämisellä on vaikutuksia kaikkiin muihinkin.
Kehittämisehdotukset pohjautuvat henkilöstötutkimuksen tuloksiin ja tutkijan empiiriseen kokemukseen kohdeyrityksestä. Jatkossa työntekijäkokemusta voi kohdeyrityksessä kehittää luomalla hyvinvointistrategia liiketoiminnallisen strategian rinnalle sekä kehittämällä esimiestyötä ja johdon toimintaa. Johdon ja esimiestoiminnan kehittämiseen nousi kolme teemaa; viikkoviesti, toimintamallien selkeytys ja työkalut sekä jatkuva koulutus ja tuki. Näiden lisäksi työntekijäkokemuksen tilaa tulisi jatkossa seurata säännöllisesti.
Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, sillä se toimii, kun halutaan tuottaa kehittämisehdotuksia. Yrityksessä ei ollut aiemmin tehty henkilöstökyselyä, joten lähtötilanteen kartoittamiseksi sellainen oli luotava ja toteutettava. Henkilöstökyselyä luotaessa oli huomioitava, että kysely on sellainen, että se palvelee yritystä myös jatkossa.
Kehittämistyö aloitettiin keväällä 2022 teoreettisella osuudella, jossa selvitettiin työntekijäkokemukseen vaikuttavat teemat. Teemoiksi tässä työssä nousivat johtaminen, yrityskulttuuri, hyvinvointi, sosiaalinen ympäristö, työn ominaispiirteet, merkityksellisyys ja fyysinen työympäristö sekä työvälineet. Kyselylomake suunniteltiin näiden teemojen pohjalta ja se toteutettiin yrityksen koko henkilökunnalle lokakuussa 2022. Henkilöstökyselyn vastausprosentiksi tuli 88 %, joka on erittäin hyvä tulos.
Henkilöstökyselyn tulokset olivat kauttaaltaan varsin hyviä, mutta niistä löytyi myös kehittämiskohtia. Tulosten pohjalta yrityksen tärkeimmiksi kehityskohteiksi määräytyi työntekijöille tärkeimmät teemat, jotka ovat hyvinvointi, sosiaalinen ympäristö sekä johtaminen. Työntekijäkokemukseen vaikuttavat teemat kietoutuvat toisiinsa ja näin ollen yhden osion kehittäminen vaikuttaa myös toisiin teemoihin. Etenkin johtamisella ja sen kehittämisellä on vaikutuksia kaikkiin muihinkin.
Kehittämisehdotukset pohjautuvat henkilöstötutkimuksen tuloksiin ja tutkijan empiiriseen kokemukseen kohdeyrityksestä. Jatkossa työntekijäkokemusta voi kohdeyrityksessä kehittää luomalla hyvinvointistrategia liiketoiminnallisen strategian rinnalle sekä kehittämällä esimiestyötä ja johdon toimintaa. Johdon ja esimiestoiminnan kehittämiseen nousi kolme teemaa; viikkoviesti, toimintamallien selkeytys ja työkalut sekä jatkuva koulutus ja tuki. Näiden lisäksi työntekijäkokemuksen tilaa tulisi jatkossa seurata säännöllisesti.