Mobiilisovelluksen hyödyt asiakkaalle sekä yritykselle rakennusalalla
Sahlsten, Joonas (2022)
Sahlsten, Joonas
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225794
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mobiilisovelluksen kannattavuutta sekä sen mahdollista vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen. Tutkimuksen aihe tuli hämeenlinnalaiselta toimeksiantajayritykseltä. Toimeksiantajayrityksellä oli jo ennen tutkimuksen aloittamista kehitteillä mobiilisovellus, minkä kannattavuutta ja vaikutusta asiakkaisiin yrityksessä haluttiin tutkia. Tällaista sovellusta ei remonttialan yrityksissä ole ollut käytössä aikaisemmin, joten tutkimuksen ajankohta oli hyvä.
Tutkimus suoritettiin laadullisena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelut. Tutkimuskohteiksi valittiin henkilöitä, joilla remontti oli alkamassa, kesken tai muuten ajankohtainen. Haastattelut suoritettiin tutkimuskohteiden luona ennalta sovittuna aikana. Haastatteluihin oli ennalta suunniteltu kysymykset, joihin tutkimuksessa haluttiin saada vastaukset. Haastattelut kestivät keskimäärin noin 45 minuuttia ja niiden aikana keskustelun kautta saatiin kerättyä tietoa neljältä eri haastateltavalta. Vastauksista nostettiin esiin yhdistävät tekijät eli ne toiveet ja ideat, joita kaikki pitivät tärkeänä.
Tutkimustulokset osoittivat, että remonttialan mobiilisovellukselle löytyisi mielenkiintoa ja sillä olisi vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen tietyillä ehdoilla. Sovelluksen avulla olisi mahdollista saada kilpailuetua, mikäli yritys pystyisi kilpailemaan myös hintansa puolesta. Tutkimuksen perusteella yrityksen ei tarvitse olla halvin, mutta mielellään mahdollisimman lähellä keskiarvoa hinnaltaan.
Tutkimus suoritettiin laadullisena ja tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelut. Tutkimuskohteiksi valittiin henkilöitä, joilla remontti oli alkamassa, kesken tai muuten ajankohtainen. Haastattelut suoritettiin tutkimuskohteiden luona ennalta sovittuna aikana. Haastatteluihin oli ennalta suunniteltu kysymykset, joihin tutkimuksessa haluttiin saada vastaukset. Haastattelut kestivät keskimäärin noin 45 minuuttia ja niiden aikana keskustelun kautta saatiin kerättyä tietoa neljältä eri haastateltavalta. Vastauksista nostettiin esiin yhdistävät tekijät eli ne toiveet ja ideat, joita kaikki pitivät tärkeänä.
Tutkimustulokset osoittivat, että remonttialan mobiilisovellukselle löytyisi mielenkiintoa ja sillä olisi vaikutusta asiakkaiden ostopäätökseen tietyillä ehdoilla. Sovelluksen avulla olisi mahdollista saada kilpailuetua, mikäli yritys pystyisi kilpailemaan myös hintansa puolesta. Tutkimuksen perusteella yrityksen ei tarvitse olla halvin, mutta mielellään mahdollisimman lähellä keskiarvoa hinnaltaan.
