Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sienimöyrityksen liiketoimintasuunnitelma

Hyppölä, Pekka; Jääskö, Lumi (2022)

Avaa tiedosto
hyppola_jaasko.pdf (7.891Mt)
Lataukset: 


Hyppölä, Pekka
Jääskö, Lumi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225869
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee sienimön, eli sienten viljelyyn erikoistuvan yrityksen liiketoimintasuunnitelman uudistamista. Alkuperäisen liiketoimintasuunnitelman pohjalta perustettiin yritys, joka on ollut toiminnassa noin puoli vuotta, mutta toiminnasta on tarkoitus tulla päätoimista tekijöiden valmistuttua opinnoistaan, jonka takia liiketoimintasuunnitelma vaatii päivittämistä. Työn tietoperusta on rajattu vain niihin alueisiin, jotka ovat yritystoiminnan kannalta kriittisiä, ja jotka vaativat eniten uudistamista.

Työ alkaa johdannolla, minkä jälkeen toisessa luvussa käsitellään sienten viljelyn kannalta oleellista biologiaa ja vertaillaan viljelytekniikoita. Kolmannessa luvussa käsitellään markkinoiden hahmottamiseen ja kilpailutilanteen selvittämiseen liittyvää teoriaa sekä käydään läpi pienyrityksen riskienhallintaa. Viimeisessä luvussa käydään läpi pienyrityksen markkinointisuunnitelman laatimista ja brändin luomisen teoriaa. Työssä on hyödynnetty kotimaisen sienimöyrittäjän haastattelua.

Projekti alkoi toukokuussa 2022 ja tuli valmiiksi marraskuussa 2022. Produktina syntynyt päivitetty liiketoimintasuunnitelma antaa selkeän kuvan alan markkinatilanteesta ja kilpailijoista sekä selkeät ohjeet yrityksen markkinointia ja halutun brändin muodostamista varten. Suomessa on hyvä markkinatilanne pienten sienimöyritysten perustamista varten ja sienet ovat linjassa vallitsevien ruokatrendien kanssa. Lisäksi sienten viljely on hyvin tehokasta tilavaatimuksiltaan, eikä se vaadi paljoa vettä tai energiaa. Sienet kasvavat teollisuuden tai maatalouden sivuvirtatuotteilla, kuten sahanpurulla, jonka takia se on hyvä tapa edistää kestävää gastronomiaa.

Työtä voivat toivottavasti hyödyntää kaikki muutkin sienimöyrityksen perustamisesta kiinnostuneet tai sitä harkitsevat. Tulevaisuudessa markkinapositiota kannattaa seurata säännöllisesti ja markkinoinnin sekä brändäyksen tehokkuutta voitaisiin tutkia ja kehittää kyselytutkimusten avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste